‘The Great Zazzini’ komt naar Amsterdam
Als tiener stond Lawrence Zazzo bekend als ‘The Great Zazzini’, vanwege de goocheltrucs die hij voor andere kinderen opvoerde. Die tijd is lang voorbij, maar de bijnaam blijft actueel nu hij als sterzanger in barokopera’s de wereld rondreist. Op 12 april zingt de countertenor in het Concertgebouw de titelrol in Händels Giulio Cesare. Een kennismaking.
Gorissen zingt Gershwin, Weill, Bernstein
Sopraan Ida Gorissen en pianiste Cathelijne Maat reizen op zaterdag 11 april in de Edesche Concertzaal terug naar de “roaring twenties, swinging thirties en fabulous fifties”. Het duo voert songs van George Gershwin, Kurt Weill, Michel Legrand en Leonard Bernstein uit.
Oogverblindende Don Carlo uit Turijn
Het Teatro Regio di Torino pakte twee jaar geleden flink uit met een productie van Don Carlo. Mooier en gedetailleerder kon je het niet krijgen. Helaas zat de topcast niet lekker in z’n vel.
Vincent de Kort beleeft primeur bij Bolsjoj
Vincent de Kort debuteert op zaterdag 18 april bij het Bolsjoj-theater in Moskou. Hij is de eerste Nederlandse dirigent ooit die een voorstelling bij het Russische operahuis zal dirigeren. Hij leidt een geënsceneerde versie van Bachs Hohe Messe.
Oliemans zingt Des Knaben Wunderhorn
Thomas Oliemans zingt op 9, 10 en 11 april liederen uit Des Knaben Wunderhorn van Mahler bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, zowel in Rotterdam als in Den Haag. Het orkest combineert de Mahler-liederen met de tweede symfonie van Suk.
Bach en Pergolesi op z’n kleinst
Een kistorgel, een violone, een sopraan en een alt. Dat was de volledige bezetting waarin zaterdagavond in de Edesche Concertzaal enkele passiefragmenten van Bach en het Stabat Mater van Pergolesi werden opgevoerd. Een spannende keuze.
Terug in de tijd met Le pré aux clercs
De Opéra Comique heeft één van zijn populairste partituren weer uit de kast gehaald: Le pré aux clercs van Ferdinand Hérold. Vandaag de dag is de opera niet meer zo bekend, maar met een fraaie regie en een knappe muzikale uitvoering bewijst het Parijse operahuis dat Hérolds werk meer aandacht verdient.
Egarr laat Johannes Passion ademen
Maestro Richard Egarr liet vrijdagavond het Koninklijk Concertgebouworkest, het Nederlands Kamerkoor en een set grote solisten samensmelten tot een organische eenheid, die ruim twee uur lang de fraaie noten van Bachs Johannes Passion in- en uitademde. Vol bezieling, vol leven.
Zeldzame Massenet terug in Palais Garnier
Bijna honderd jaar lang was Le Cid niet bij de Opéra National in Parijs te zien. Op vrijdag 27 maart keerde de opera van Jules Massenet terug op het toneel van het beroemde Palais Garnier. Een wat wisselvallige productie, met echter een glansrol voor dirigent Michel Plasson.
Daniel Harding registreert Schumanns Faust
Robert Schumann nam een groot risico toen hij Goethes volledige Faust op muziek begon te zetten. Over de kwaliteit van de resulterende Szenen aus Goethes Faust kun je twisten. Over de kwaliteit van Daniel Hardings nieuwe opname niet. Die is fenomenaal.