Un Ballet Réaliste bij Operadagen Rotterdam
Eén van de opvallende producties van de Operadagen Rotterdam is Un Ballet Réaliste, gebaseerd op het werk van Jean Cocteau. Op zaterdag 24 mei is de voorstelling tweemaal te zien in de Rotterdamse Schouwburg. Twee van de makers, Ekaterina Levental en regisseur Chris Koolmees, vertelden Place de l’Opera over de achtergronden.
Andrzej Dobber geeft visitekaartje af
Het is niet zo dat er een zak met Poolse zangers boven de operahuizen is leeg geschud, maar soms lijkt het er wel op. Op de grootste wereldpodia kom je steeds meer Poolse namen tegen. Eén van hen, Andrzej Dobber, heeft nu zijn eerste (en laatste) solo-cd uitgebracht.
Podcast: Wende zingt Winterreise
Op vrijdag 16 mei ging Wende zingt Winterreise in wereldpremière in Amsterdam. Componist Boudewijn Tarenskeen schreef nieuwe muziek bij de bekende cyclus van Schubert, Wende Snijders en pianist Gerard Bouwhuis voerden de 24 liederen uit. Place de l’Opera luisterde mee bij de doorloop, net voor de wereldpremière.
Meeslepende Thaïs boekt succes in Bonn
Met veel succes bracht de Oper Bonn op zondag 18 mei de weinig gespeelde opera Thaïs in première. In de geslaagde enscenering van Francisco Negrin gaf sopraan Nathalie Manfrino de courtisane van Jules Massenet prachtig gestalte.
Zürich: Monteverdi leeft en maakt indruk
Een theaterklassieker van wereldformaat: Willy Deckers nieuwe productie van Il ritorno d’Ulisse in patria in Zürich laat Claudio Monteverdi in een actuele, eenvoudige maar levendige uitvoering glanzen als nieuw. Een ook muzikaal gezien perfecte voorstelling uit de koker van het operahuis van het jaar.
Operadagen: Een avond Jean Cocteau
In het kader van de Operadagen Rotterdam bracht Opera O.T. de afgelopen drie dagen een voorstelling rond Jean Cocteau. Cora Burggraaf zong de door Francis Poulenc op muziek gezette monoloog La voix humaine, Michaël Bloos gaf een theatrale inleiding op Cocteau.
Operadagen: Macbeth als politieke actualiteit
De Operadagen-productie van Macbeth, bewerkt voor een gezelschap Zuid-Afrikaanse zangers, verbindt het verhaal van Shakespeare en de muziek van Verdi met de treurige werkelijkheid van Oost-Congo anno nu. Zangers, koor en orkest werken aan een fraai vormgegeven voorstelling, met redelijke muziek en grote politieke actualiteit.
Operadagen: Being Arthur entertaint
Op de openingsdag van Operadagen Rotterdam 2014, afgelopen zaterdag, voer het publiek per schip naar de Onderzeebootloods voor de locatieproductie Being Arthur. Dat bleek een vlotte voorstelling, die echter niet het bakboord van de vernieuwing koos, maar zwaar overhelde naar het stuurboord van entertainment. Ondanks ruim aanwezig talent.
Cora Burggraaf: terug naar het kleine
Ze rook de roem op de tonelen van de Scala, het Royal Opera House en vele andere prominente operahuizen. Toch voelt mezzosopraan Cora Burggraaf zich juist in de kleinschalige projecten waar ze op dit moment mee bezig is, onder meer bij de Operadagen Rotterdam en het Concertgebouworkest, erg gelukkig. “Het is goed om te herijken.”
Hampson maakt radioserie rond het lied
Thomas Hampson begint met zijn Hampsong Foundation een nieuw, bijzonder radioproject: Song: Mirror of the World. In de serie wordt het klassieke lied belicht als ‘spiegel’ van de cultuur waarin het ontstond. Het project moet in oktober van start gaan en zal via de website van radiozender WFMT wereldwijd beluisterbaar zijn.