Fraaie Ring-bewerking voor orkest en insect
Het Nederlands Blazers Ensemble bedacht een eigen bijdrage aan het Wagner-jaar. Arrangeur Willem van Merwijk bewerkte Der Ring des Nibelungen tot 90 minuten muziek voor blazers. Theatergroep Hotel Modern verzorgde de visuele kant in een voorstelling die wel leuk maar niet boeiend was.
IVC scout jong talent in Amsterdam
Hoewel de eerste echte dag van het 50e Internationaal Vocalisten concours pas op 4 september 2014 plaatsvindt, is de selectie van deelnemers al in volle gang. Afgelopen weekend kwamen meer dan tachtig kandidaten auditie doen in de eerste voorronde in Amsterdam. Place de l’Opera keek op zaterdag mee.
Concertgebouw dreunt onder Cecilia Bartoli
De Italiaanse mezzosopraan Cecilia Bartoli is een fenomeen. Vrijdag 22 november bracht ze het Concertgebouw-publiek in extase met aria’s van Mozart, Haydn en tijdgenoten als Josef Myslivecek. Het Kammerorchester Basel onder leiding van Muhai Tang begeleidde haar en zorgde voor nogal brave instrumentale intermezzi.
Reisopera viert Rossini-feestje met Barbier
Het is en blijft een waagstuk, een nieuwe productie van een overbekend werk. Zeker als het een opera van Rossini betreft. Daarin gebeurt weinig, terwijl de muziek een rit in een ‘rollercoaster’ suggereert. Laurence Dale wist echter wel raad met die hoge eisen, zo bleek afgelopen vrijdag bij de première van Il barbiere di Siviglia bij de Nationale Reisopera.
Opera in de media: week 48
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 48 (23 – 29 november 2013) onder meer aandacht voor de Britten-herdenkingen en voor een optreden van Judith van Wanroij dat wereldwijd online te volgen is.
Hartelijk gefeliciteerd Benjamin Britten!
Na de herdenking van 200 jaar Richard Wagner en 200 jaar Giuseppe Verdi is Benjamin Britten de derde componist wiens geboortedag gevierd wordt. Vandaag, vrijdag 22 november, zou hij honderd jaar zijn geworden. Diverse musici vertellen over hun ervaringen met Brittens muziek.
Podcast: In gesprek met Peter Gijsbertsen
Peter Gijsbertsen is een jonge tenor die zowel in Nederland als in het buitenland aan zijn loopbaan werkt. Binnenkort geeft hij een solorecital in het Concertgebouw. Place de l’Opera sprak met hem over hoe hij ‘aan de zang’ raakte, wat voor rol Glyndebourne in zijn carrière speelde, zingen in rare kostuums, het lied en wat hij de komende jaren wil. Veel, zo blijkt.
Ambitieus Wagner Congres in Amsterdam
Het Wagnergenootschap Nederland, De Nederlandse Opera, het Goethe-Institut en de Universiteit van Amsterdam organiseren van 28 november tot en met 1 december een Wagner Congres in Amsterdam. Coördinator Leo Cornelissen: “We willen hiermee Nederland op de internationale Wagner-kaart zetten.”
Kijkje in het leven van een Congolese counter
Het is een zeldzaam verhaal: Serge Kakudji groeide op in een Congolese sloppenwijk, leerde zichzelf zingen als countertenor, werd ontdekt door een operazangeres, belandde in Parijs en werkt nu hard aan zijn carrière. Vanaf vrijdag 22 november is een schitterende documentaire over hem te zien bij het International Documentary Film Festival Amsterdam.
Zangconcoursen: pro’s en contra’s
Als jonge zanger kun je bij wijze van spreken iedere week aan een zangconcours meedoen. Overal worden mogelijkheden geboden om jezelf in de spotlights te zingen. Goed nieuws voor het vele talent dat er is. Maar er zijn ook kanttekeningen te plaatsen. Zes betrokken praten over de pro’s en contra’s van concoursen.