Kate Rockett directeur Orkest Achttiende Eeuw
Kate Rockett volgt Sieuwert Verster op als algemeen directeur van het Orkest van de Achttiende Eeuw. Verster treedt per 1 september 2022 na veertig jaar terug.
Crowdfunding voor Einstein-opera gestart
Het nieuwe festival SNAAR hoopt op 28 mei in TivoliVredenburg zijn eerste editie te beleven. Het festival wil onder meer de mini-opera Dear professor Einstein brengen, gecomponeerd door Mathilde Wantenaar en op een libretto van Willem Bruls. Op Voordekunst.nl is een crowdfundingsactie gestart.
Afscheid: ruim tien jaar operajournalistiek
Vandaag neemt François van den Anker afscheid van Place de l’Opera. Hij was meer dan tien jaar verbonden aan het magazine. Zijn bijdragen begonnen met kleine artikelen en recensies, door de jaren heen verschoof zijn werk naar verslaggeving. Bijna 2.000 tekstbijdragen leverde hij. Met 23 afleveringen van de podcast Opera Magazine, die volgden op meer dan 40 afleveringen van Studio Nibelheim, zorgde hij ook voor geluid.
In de zalen: Alba Rosa, L’italiana, Camerata
In de rubriek ‘In de zalen’ blikken we iedere week vooruit op de opera-agenda. Wat is er in de theaters en de concertzalen te zien? Deze week aandacht voor het Alba Rosa Viva! Festival in Amsterdam, Rossini’s opera L’italiana in Algeri in de NTR ZaterdagMatinee, de nieuwe voorstelling Elk zijn waarom van Camerata Trajectina en het einde van de tournee van Giulio Cesare in Egitto.
De Apocalyps: première als dernière
OPERA2DAY bracht woensdagavond de première van J.S. Bach – De Apocalyps, de opera die Bach nooit schreef. Het is een project in samenwerking met de Nederlandse Bachvereniging, die zijn honderdjarig jubileum viert. Een boeiende, hoewel niet gemakkelijke voorstelling.
Opera Magazine: Renee Jonker over aus LICHT
Het megaproject aus LICHT, met hoogtepunten uit Stockhausens operacyclus LICHT, werd in 2019 in de Amsterdamse Gashouder geproduceerd. Docent/musicus Renee Jonker was er vanaf het begin bij betrokken. Hij vertelt erover naar aanleiding van de documentaire LICHT, Stockhausens legacy van Oeke Hoogendijk.
Twee nonnenopera’s op de planken in Luik
De Opéra Royal de Wallonie combineerde Puccini’s bekende eenakter Suor Angelica met een niemendalletje van Giordano, Mese Mariano. Mooi traditioneel geënsceneerd, maar niet op alle punten een succes.
Merope kan best vergeten blijven
Het was het weekeinde van de countertenors. De Nederlandse Reisopera presenteerde in Apeldoorn drie ‘mannen-alten’ in Händels opera Giulio Cesare, in Utrecht en Amsterdam glorieerde Maarten Engeltjes in Händels oratorium Solomon en in de NTR ZaterdagMatinee kregen Kangmin Justin Kim en Carlo Vistoli alle kansen om spetterende klanken te laten horen in een vergeten opera, genaamd Merope.
IJzingwekkende Salome bij DNO
Met slechts drie concertante uitvoeringen heeft De Nationale Opera toch iets kunnen redden van de geplande scenische productie van Salome van Richard Strauss. Vanwege de coronaperikelen moest de serie van zeven opvoeringen worden geschrapt. Zondagmiddag was alsnog de première, met een overweldigend sterke zangersbezetting.
Engeltjes in droomrol als milde koning Solomon
Händels helden varen wel op de door restricties geplaagde klassieke podia. Terwijl Giulio Cesare nog rondreist met de Reisopera maakte Solomon op 4 februari alweer zijn opwachting in het AVROTROS Vrijdagconcert. Peter Dijkstra ontlokte vorstelijke praal aan het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor. Maarten Engeltjes bekroonde de avond met een puntgave titelrolvertolking.