Sadko: een mer à boire van klankkleuren
Het Gergievfestival dat deze week in Rotterdam wordt gehouden, bracht in zijn programmering rond ‘Sea & the city’ de Nederlandse première van de opera Sadko van Nikolaj Rimski-Korsakov op het concertpodium. De concertante uitvoering, zonder de kleuren van kostuums, licht en decor, was een feest vol tinten, aangebracht door het Rotterdamse Philharmonisch Orkest en koor en solisten van het Mariinsky Theater onder leiding van Valery Gergiev.
Gergievs grootse kleine Les Troyens
In Rotterdam begon afgelopen donderdag het zestiende Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival. De maestro zelf staat er drie keer. Hij opende het festival met Britten en Mahler en doet op twee achtereenvolgende avonden groot operawerk in de Rotterdamse Doelen. Op zaterdag Sadko van Rimski-Korsakov en op vrijdagavond Les Troyens van Berlioz.
Youtube-portret: Dorothea Röschmann
Vooral als Mozart-vertolkster is Dorothea Röschmann wereldwijd geliefd. Ze trad talloze malen op in Salzburg, is kind aan huis in Berlijn en doet ook vele andere beroemde tonelen aan. Een portret in beeld van de Duitse sopraan. Met dank aan Youtube.
Opera in de media: week 37
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 37 (10 – 16 september) onder meer aandacht voor Nina Stemme in Tristan en Dorothea Röschmann in New York bij de 9/11-herdenking.
Concertgebouworkest begint Requiemritueel
Chef-dirigent Mariss Jansons en het Koninklijk Concertgebouworkest vangen op 14 september een nieuwe traditie aan: het orkest zal voortaan ieder seizoen in de herfst een requiem opvoeren. De eer van de aftrap is aan Mozarts requiem.
DNO neemt veel Iphigénie op zijn vork
Twee Glucks voor de prijs van één. Daar opende De Nederlandse Opera gisteravond zijn seizoen mee. Op het eerste oog een fraaie combi, maar in de kleine lettertjes stond wel een speelduur van bijna vijf uur. En daar waren de twee kwaliteitscasten en het voortreffelijk barokorkest niet helemaal tegen opgewassen.
Matteuzzi: ‘Belcanto is het fundament’
Hij zong meer dan 100 rollen op de grootste operatonelen ter wereld. Nu heeft hij zich toegelegd op het lesgeven. William Matteuzi (53) is een zwaargewicht in het operavak, en in het bijzonder in de belcanto-stijl. In Den Bosch legt hij uit wat dat nou eigenlijk betekent, belcanto. ,,Iedere zanger zou met belcanto moeten beginnen.”
Opera aan de Schie presenteert vierde editie
Op 10 en 11 september vindt voor de vierde keer Opera aan de Schie plaats in Schiedam. Het hele weekend zijn er op tal van locaties in de stad opera-optredens mee te maken. Het festival wordt op zondag afgesloten met een ‘opera-sing-along’.
Claudio Abbado zwaait meesterlijke Fidelio
De zangers zijn werkelijk uitmuntend en geven stuk voor stuk spetterende vertolkingen, maar dé ster van de nieuwe Decca-opname van Fidelio is wat mij betreft Claudio Abbado. 77 jaar, maar wát een vitaliteit! Zijn interpretatie is formidabel, wondermooi van begin tot eind.
Prijsvraag: Win Händels Alcina op dvd
Doe mee aan de Place de l’Opera-prijsvraag en win Händels opera Alcina op dvd. De productie komt uit Wenen en staat onder leiding van Marc Minkowski. In de hoofdrollen onder andere Anja Harteros en Vesselina Kasarova.