Discografie: Iphigénie en Aulide
De Nederlandse Opera opent het nieuwe seizoen met twee Gluck-opera’s: Iphigénie en Aulide en Iphigénie en Tauride. Basia Jaworski discografeert in twee delen de beide titels. In deel één Iphigénie en Aulide.
Festival Oude Muziek viert 30ste verjaardag
Het Festival Oude Muziek vult van 26 augustus tot en met 4 september Utrecht met oude muziek. Het festival viert dit jaar zijn 30ste verjaardag. Er staan zo’n 120 concerten op het programma.
Stotijn maakt indruk met gedurfd recital
Christianne Stotijn bekoorde het Concertgebouw-publiek gisteravond met een gedurfd liedrecital, van warmbloedige Spaanse zang tot guitig gestampvoet in het Russisch. Fraai begeleid door pianist Julius Drake en ensemble Oxalys.
Grachtenfestival trekt meer bezoekers
Het gisteravond afgesloten Grachtenfestival heeft ruim 47.000 toeschouwers getrokken, enkele duizenden meer dan vorig jaar. Op ruim 45 locaties werden er zo’n 150 concerten gegeven.
Van Sandwijk geeft broeierig recital
In een heet Compagnietheater gaf mezzosopraan Rosanne van Sandwijk gisteren, op de laatste dag van het Grachtenfestival, een fraai liedrecital. Niet het hele programma was sterk, maar vooral in de eerste helft ontplooide ze prachtig haar kwaliteiten.
Youtube-portret: Celso Albelo
Celso Albelo is hard op weg zich tussen de top van belcanto-tenoren te nestelen. Een portret in beeld van de Spaanse pupil van Carlo Bergonzi. Met dank aan Youtube.
Opera in de media: week 34
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 34 (20 – 26 augustus) onder meer aandacht voor de live-uitzending vanuit Glyndebourne van The Turn of the Screw en voor Plácido Domingo als sultan en als Cyrano.
Trionfo geeft Skupoy Nederlandse première
Hofcomponist Pasjkevitsj schreef Skupoy al in 1782, maar in Nederland werd de opera nooit opgevoerd. Net zo min als enig andere Russische opera uit die tijd. Opera Trionfo zorgt voor de primeur, met een eenvoudige productie in de tuin van de Hermitage.
Mozarts requiem, net als toen
Het New College Choir uit Oxford heeft een bijzondere versie van Mozarts requiem op cd gezet. Alleen dat is al lovenswaardig, gezien de vele uitvoeringen en opnames van het werk. Het bijzondere is dat koor, orkest en solisten zoveel mogelijk ‘net als toen’, als in Mozarts dagen, bezet zijn. En het werkt.
Metropolitan haalt geliefde blog uit de lucht
Bijna vijftien jaar lang berichtte Bradley E. Wilber op zijn webpagina Met Futures over de verre toekomstplannen van de Metropolitan Opera. Op verzoek van het operahuis heeft hij zijn activiteiten nu gestaakt, bericht de New York Times. De Met ondervond er te veel hinder van.