In de zalen: Cleopatra e Cesare
In de rubriek ‘In de zalen’ blikken we iedere maandag vooruit op de opera-agenda. Wat is er in de theaters en de concertzalen te zien? Deze week aandacht voor Cleopatra e Cesare bij de Dutch National Opera Academy.
Veel annuleringen door aanscherping coronabeleid
De strengere coronamaatregelen die het kabinet op vrijdag aankondigde raken op twee manieren de culturele sector: voorstellingen na 17.00 uur kunnen niet doorgaan en middagvoorstellingen kunnen slechts voor een beperkt publiek gespeeld worden, aangezien weer anderhalve meter afstand gehouden moet worden.
Fabian Homburg: zangavontuur in Georgië
Jonge zangers laten zich graag zien op concoursen, maar meestal is dat in plaatsen als Wenen, Barcelona en, recent nog, Den Bosch. Bas-bariton Fabian Homburg koos voor een heel ander avontuur. Hij nam deze maand deel aan The Opera Crown, een competitie in de Georgische hoofdstad Tbilisi. ‘Ik wil dingen uitproberen, ervaring opdoen, fouten maken.’
Opera Magazine: Bogdan Volkov en DNOA met Graun
Tenor Bogdan Volkov, die zijn muziekopleiding in Kiev kreeg en lid was van het Young Artists Program van het Bolshoi Theater in Moskou, zingt in Amsterdam Alfredo in La traviata. In Den Haag werken de studenten van de Dutch National Opera Academy aan Grauns barokopera Cleopatra e Cesare.
In de zalen: Formidable, Le Grand Macabre, Du Pré
In de rubriek ‘In de zalen’ blikken we iedere maandag vooruit op de opera-agenda. Wat is er in de theaters en de concertzalen te zien? Deze week aandacht voor het chansonprogramma Formidable! van Thomas Oliemans, Le Grand Macabre in de NTR ZaterdagMatinee en de tournee van We’ll never let you down.
Arvid Fagerfjäll en Hikaru Kanki winnen IVC
De Zweedse bariton Arvid Fagerfjäll en de Japanse pianist Hikaru Kanki hebben het 54ste Internationaal Vocalisten Concours gewonnen. De liedduofinale die zondagavond in Den Bosch werd gehouden leverde een breed scala aan winnaars op in verschillende prijscategorieën. Hikaoru Kanki werd ook onderscheiden met de Rudolf Jansen Prijs voor de meest onderscheidende pianist van de finale.
‘Authentieke’ Rheingold klinkklaar goud
Het speelde zich af in het Amsterdams Concertgebouw, in de NTR ZaterdagMatinee. Maar ik deed mijn ogen dicht en stelde mij het Festspielhaus te Bayreuth voor. Daar klonk in 1876 Das Rheingold. Ik hoorde de magische ontwikkeling vanuit het Es-akkoord. Dat moet toen een sensatie zijn geweest. En dat was het ook zaterdagmiddag, toen Das Rheingold werd uitgevoerd op instrumentarium zoals Wagner voor zich had in 1876.
Opera Magazine: Dame Sarah Connolly en Aylin Sezer
De Britse mezzosopraan Dame Sarah Connolly is in Nederland voor een recital en voor het voorzitterschap van de jury van het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch. We spraken ook Aylin Sezer over haar bijzondere Violetta in La traviata van de Nederlandse Reisopera.
Connolly wekt zoete en bittere lieddromen
Dame Sarah Connolly wisselde op 17 november de pet van juryvoorzitter bij het Internationaal Vocalisten Concours voor haar avondjurk. Met pianist Joseph Middleton brak ze in het Muziekgebouw aan ’t IJ een gloedvolle lans voor landgenoten, maar toonde ook meesterschap in vertrouwder liedrepertoire.
In de zalen: Das Rheingold, IVC, Mavra
In de rubriek ‘In de zalen’ blikken we iedere maandag vooruit op de opera-agenda. Wat is er in de theaters en de concertzalen te zien? Deze week aandacht voor een bijzondere Rheingold in de NTR ZaterdagMatinee, het Internationaal Vocalisten Concours en de Stravinsky-opera Mavra bij het Nederlands Blazers Ensemble.