Hampson: ‘Wie ben ik? Dit is Gustav Mahler’
Bariton Thomas Hampson heeft alle voorname operahuizen en concertzalen van binnen gezien, maar uiteindelijk is het hem niet om succes te doen. ,,Zingen is niet als een baseballwedstrijd, waar je iedere keer raak moet slaan. Het gaat om je motivatie, dat je waarheid zoekt in de muziek.” Een portret van een nederige zanger.
Koreaanse wint Koningin Elisabethwedstrijd
De Koreaanse sopraan Hong Haeran heeft het zevende zangconcours van de Koningin Elisabethwedstrijd gewonnen. Tenor Thomas Blondelle kreeg de tweede prijs en sopraan Elena Galitskaya ging met de derde prijs en de beide publieksprijzen naar huis.
Opera Studio voert Così fan tutte op
Opera Studio Nederland geeft op zondag 29 mei een eenmalige uitvoering van Mozarts bekende opera Così fan tutte. De regie komt van artistiek directeur Hans Nieuwenhuis, Ivan Törzs verzorgt de muzikale invulling.
Kirchschlager: Jaugzend und betrübt
Het zag er bijna moeiteloos uit, het recital van Angelika Kirchschlager zondagmiddag in de Doelen in Rotterdam. Ze liet muziek en tekst het werk doen, met een fantastisch resultaat. Van ‘himmelhoch jauchzend’ tot ‘zum Tode betrübt’.
Mahler-melancholie in een tv-studio
Operadagen Rotterdam voerde zaterdag 21 mei een bijzondere versie van Mahlers Das Lied von der Erde uit op een bijzondere locatie in Rotterdam: de Schiecentrale. Tot in de kleinste details was de schoonheid van Mahlers melancholie te genieten.
Anita Rachvelishvili: wat een Dalila
Waar het publiek in Berlijn afgelopen week nog vele boe’s liet horen voor een nieuwe Samson et Dalila, klom het Matinee-publiek in Amsterdam gistermiddag op de stoelen. Onder de verrukkelijke leiding van Giuliano Carella gaven orkest, koor en cast een sublieme uitvoering van Saint-Saëns’ werk. Met Anita Rachvelishvili als daverende Dalila.
Reisopera ontroert volop met La Bohème
De Nationale Reisopera heeft als besluit van zijn seizoen een ontroerende La Bohème op de bühne gebracht. Even lijkt de regie van Stephen Langridge te verzanden in koele, afstandelijke symboliek, maar de laatste twee meeslepende akten zetten dat helemaal recht. Met hulde voor de uitstekende cast.
Kwestbare Dido opent Operadagen R’dam
Met een fraaie Dido and Aeneas heeft Operadagen Rotterdam vrijdagavond zijn zesde editie geopend. Klein en authentiek bezet, verrassend geregisseerd en vooral ontroerend kwetsbaar vertolkt door mezzosopraan Rosanne van Sandwijk.
Finley imponeert als brute Don Giovanni
Laat u niet misleiden door de idyllische, pastelkleurige afbeelding van Glyndebourne op de cover van deze nieuwe Don Giovanni. Bruut en zwart is de productie van Jonathan Kent. En meesterlijk: onophoudelijk sleept de voorstelling je mee. Met Gerald Finley en Luca Pisaroni als voortreffelijke hoofdrolspelers.
Gestripte Carmélites grijpt naar de keel
Dialogues des Carmélites van Francis Poulenc is al een aangrijpende opera, maar in de ‘naakte’ regie van Dmitri Tcherniakov grijpt die nog meer naar de keel. Zijn productie is nu op dvd verschenen: een must om te zien.