Holland Opera speelt funky jazzopera
Holland Opera gaat in februari, maart en april op tournee met de ‘funky jazzopera’ Feeks, gebaseerd op De getemde feeks van Shakespeare. De opera gaat over een ambitieuze vrouw die de eerste president van Europa wil worden.
Absurde opera Legende scenisch gedoopt
Met veel spektakel ging de opera Legende van Peter-Jan Wagemans gisteravond in scenische wereldpremière. Het spektakel was zeker onderhoudend, maar veel dieper dan dat ging het niet. Het was mij te absurd.
Dutoit dirigeert La damnation de Faust
Maestro Charles Dutoit zal zaterdag 5 februari voor een uitverkocht Concertgebouw La damnation de Faust leiden. In de productie van de ZaterdagMatinee treden verder topsolisten als Gregory Kunde en Sir Willard White op.
Marcel Beekman maakt eerste productie
Tenor Marcel Beekman debuteert zaterdag 19 februari met zijn eerste eigen productie in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Hij heeft samen met dichter Hafid Bouazza een ‘muzikale tijdreis’ gecreëerd waarin het samenspel tussen taal en muziek centraal staat. De voorstelling bevat maar liefst vier wereldpremières.
Zing mee met Cavalleria op paasmorgen
Het Monnickendams Opera Koor voert in april Cavalleria Rusticana op, precies op het tijdstip dat het verhaal zich ook afspeelt: paasmorgen. De rollen worden bezet door professionele solisten. Ter versterking van het koor worden nog zangers gezocht.
Stotijn bezingt met verve Rusland
Met verve opende mezzosopraan Christianne Stotijn gisteravond het Rusland Festival van het Concertgebouw. Haar recital met liederen van Tsjaikovski, Sjostakovitsj en Rachmaninoff kwam aan expressie niets tekort.
De wereld in 40 operahuizen: Reykjavik
Wat rond 1600 in Italië begon, is inmiddels een mondiaal fenomeen. Opera, je vindt het bijna overal. In een tamelijk roekeloze trip over de wereld worden veertig willekeurige operahuizen uitgelicht, met een kiekje en een praatje. In deel 32 de opera van Reykjavik.
Opera van Braunfels in ere hersteld in Gera
Het Theater Altenburg-Gera heeft de opera Ulenspiegel van Walter Braunfels in ere hersteld. Het werk was na haar wereldpremière in 1913 nooit meer opgevoerd. Met de nieuwe productie zet Braunfels zijn geleidelijke ‘comeback’ voort.
Die Fledermaus mist vaart, humor en orkest
Een goede uitvoering van Die Fledermaus vereist in mijn optiek theater vol vaart en humor en een bruisend orkest. De Fledermaus van Internationale Opera Producties kwam niet vooruit, oogstte weinig lachers en moest het de hele avond met een ingeblikt orkest doen. U begrijpt de conclusie.
Cecilia Bartoli spettert in Le Comte Ory
Zürich is voor Cecilia Bartoli een thuis, maar in operaproducties treedt ze er nog maar zelden op. Dat maakt haar optreden in Le Comte Ory een bijzondere gebeurtenis. Het Zürchner operahuis kan weer een meesterwerk bijschrijven in haar rijke Rossini-repertoire.