Tausk debuteert met Verdi bij NedPhO
Otto Tausk debuteert zaterdag 12 juni bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Hij zal het requiem van Verdi dirigeren. Het solistenkwartet bestaat uit Majella Cullagh, Katarina Karneus, Dennis O’Neill en Stephen Milling.
A Dog’s Heart overtreft verwachtingen
Normaliter kenmerkt de première van een hedendaagse opera zich door een legere zaal, een lauwer publiek en een korter applaus. Hoe anders verging het A Dog’s Heart van Alexander Raskatov tijdens haar vuurdoop, gisteravond (7/6) bij De Nederlandse Opera. De opera werd met luid gejuich ontvangen. Ook door mij.
Opera per Tutti geeft concert van uitersten
Opera per Tutti geeft donderdag 10 juni een divers concert in de Vondelkerk in Amsterdam. Voor de pauze klinkt met name barok, na de pauze twintigste-eeuws werk van Bernstein, Strawinsky en Britten. Een jonge cast verzorgt de uitvoering.
21.500 bezoekers bij Operadagen Rotterdam
Operadagen Rotterdam, dat zondag 6 juni ten einde kwam, heeft ruim 21.500 bezoekers getrokken. De organisatie spreekt van een succes. Volgend jaar zal het festival draaien rond twee thema’s: natuur/seizoenen en het Midden-Oosten.
Een Matinee om nooit te vergeten
Hoewel de ZaterdagMatinee van 5 juni geplaagd werd door afzeggingen en programmawijzigingen, was het er eentje om nooit te vergeten. Elzbieta Szmytka blonk uit in Szymanowski’s Stabat Mater, Isabel Bayrakdarian was adembenemend in Górecki’s derde symfonie.
Vele musici houden huis in Concertgebouw
Het Concertgebouw zet op zaterdag 12 juni de gehele middag haar deuren open. Honderden amateur-musici uit Amsterdam zullen optredens verzorgen in de zalen en foyers van het beroemde concerthuis aan het Museumplein.
Reisopera dingt naar Zilveren Haring
De Nationale Reisopera is genomineerd voor de Zilveren Haring. Die prijs wordt uitgereikt aan een persoon of organisatie die een opvallende bijdrage heeft geleverd aan de profilering en promotie van Twente.
Een avondje fraaie Franse ‘lyrique’
Het Rotterdams Philharmonisch Orkest voerde gisteravond (4/6) twee Franse werken op: een ‘scène lyrique’ van Debussy en een ‘tragédy lyrique’ van Poulenc. Over ‘lyrique’ dus niets te klagen, zeker niet met de sublieme Yannick Nézet-Séguin op de bok. Wat ik echter miste, was pijn en leed.
Rossini’s eerste in een onherkenbare regie
Het Rossini in Wildbad Festival zette in 2006 Rossini’s eerste opera La cambiale di matrimonio op het toneel, maar veel bleef er niet van over in de productie van Annette Hornbacher. Ze hees het verhaal in een onherkenbaar modern jasje.