Hoe konden we Korngold ooit vergeten?
Hoe konden we Korngold ooit vergeten? Die vraag werd lied na lied steviger onder je neus gewreven tijdens de Korngold-avond van de Stichting 20ste-eeuwse Lied in het Concertgebouw gisteravond (22/3). Op ontroerende én ontspannende wijze werd een tipje van de sluier over Korngolds wonderschone repertoire gelicht.
Opera per Tutti: van barok tot Stravinsky
Opera per Tutti vult haar wekelijkse operaconcert in de Vondelkerk deze donderdag (25/3) zeer divers in. Op het programma staat een repertoire dat gaat van Handels barokmuziek tot Stravinsky’s The Rake’s Progress.
Reisopera presenteert vijf titels in 2010/2011
De Nationale Reisopera zet in 2010/2011 vijf producties op het toneel. Het seizoen vangt aan met deel twee van het grootse Ring-project van het gezelschap, Die Walkure. Daarna zijn er producties van onder meer Don Pasquale en La Boheme.
Bayreuth-icoon Wolfgang Wagner overleden
Wolfgang Wagner is zondag op 90-jarige leeftijd in Bayreuth overleden. De kleinzoon van componist Richard Wagner leidde meer dan een halve eeuw de Bayreuther Festspiele. In 2008 droeg hij het stokje over aan twee jongere Wagners.
Een portretje: Erich Wolfgang Korngold
Voor iemand die je gerust een wonderkind kan noemen, heeft Erich Wolfgang Korngold (1897-1957) maar bar weinig aandacht genoten in de tweede helft van de twintigste eeuw. Maar de laatste jaren is hij bezig aan een comeback. Basia Jaworski schetst een beeld van de componist.
Assepoester als dolle, hyperactieve droom
Het is lachen geblazen met La Cenerentola van de Nationale Reisopera. Regisseur Michiel Dijkema geeft met de geestdrift van een adhd’er een voorstelling waarin niets te dol of te dwaas is. Helaas is er van die overvloed aan energie weinig terug te horen in de muziek.
Matinee bouwt belcantofeestje voor Miricioiù
De ZaterdagMatinee bouwde gistermiddag (20/3) een belcantofeestje voor Nelly Miricioiù, die 25 jaar geleden voor het eerst in de Matinee te horen was. Op het programma stond de onbekende opera Caterina Cornaro van Donizetti. Diepgaand was het niet, wel lekker onderhoudend.
Teatro Colón opent na vier jaar weer deuren
Het beroemde Teatro Colón in Buenos Aires opent op 25 mei weer haar deuren, nadat het operahuis vier jaar lang gesloten was vanwege een grote restauratie. Dat bericht The Associated Press.
Villazóns Nemorino is één groot feest
Aan de vooravond van Villazóns rentree op het operatoneel heeft Virgin Classics een oude productie van L’Elisir d’amore met hem als Nemorino op de markt gebracht. Het is één groot feest. Villazón geeft een wervelende show, met briljant acteerwerk en fantastische zang.
Mattila overtuigt in solo-opera Émilie
De Nederlandse première van Kaija Saariaho’s nieuwe opera Émilie had een sublieme en een minieme kant. Subliem was sopraan Karita Mattila, miniem was het muzikale plezier. Ik vrees dat dit soort muziek voor het gros van de mensen hogere wiskunde is.