De knappe molenaarster van Kaufmann
Jonas Kaufmann zoekt zijn heil de laatste tijd in het Duitse repertoire. Kort geleden presenteerde hij al een cd met Duitstalige opera-aria’s, nu heeft hij Die Schöne Müllerin van Schubert opgenomen. De tenor weet het verhaalgedicht van Müller fraai en geloofwaardig te vertellen.
Kozená zingt Vivaldi-aria’s in Concertgebouw
Magdalena Kozená zal maandag 16 november samen met het Venice Baroque Orchestra diverse fragmenten uit opera’s van Antonio Vivaldi laten horen in het Concertgebouw in Amsterdam. In juni bracht de mezzosopraan een cd uit met Vivaldi-aria’s.
New York City Opera maakt comeback
Met de ongebruikelijke opera Esther van Hugo Weisgall heeft de New York City Opera haar comeback gemaakt. Het afgelopen seizoen was het operahuis gesloten vanwege een verbouwing. De reacties na de première waren enthousiast.
Weduwe laat miljoenen na aan Metropolitan
Een 96-jarige Schotse weduwe heeft miljoenen nagelaten aan de Metropolitan Opera in New York en een Brits natuurfonds. De vrouw, Mona Webster, overleed in augustus. Dat bericht AFP.
La Scala gaat de straat op
Vanwege teruggeschroefde subsidies en teruglopende kaartverkoop gaat het beroemde operahuis La Scala uit Milaan de straat op om jong publiek te winnen. Het initiatief staat niet op zichzelf. Meer Italiaanse operahuizen zoeken naarstig naar manieren om te overleven.
Discografie: vijf grote Salome’s
Annalena Persson maakte deze week haar roldebuut als Salome bij De Nederlandse Opera. Daarmee voegde ze zich in een rijtje van vele grote en minder grote sopranen die de titelrol uit Richard Strauss’ opera zongen. Basia Jaworski pikt er enkele grootheden uit in een discografie.
Cecilia Bartoli verovert Concertgebouw
Ze is maar een klein vrouwtje, maar haar daden zijn groot. Gisteravond (10/11) veroverde Cecilia Bartoli het publiek in het Concertgebouw in Amsterdam met een daverend ‘castratenconcert’. Met dank aan het al even enthousiaste ensemble.
Yo! Opera Festival trekt 5000 mensen
Het vijfde Yo! Opera Festival heeft vorige week bijna 5000 bezoekers getrokken, waarvan de helft tussen de 10 en 16 jaar. Dat bericht theaterparadijs.nl. De organisatie is er zeer blij mee.
Matinee voert unieke opera Debussy op
Fauré, Sibelius, Schönberg, Debussy: allemaal gebruikten ze het toneelstuk Pelléas et Mélisande van Maurice Maeterlinck voor hun muziek. De opera die Debussy ervan maakte, is zaterdag 14 november te horen in het Concertgebouw in Amsterdam, als tweede concert in de serie O van de ZaterdagMatinee.
Het Hongarije voor de operaliefhebber
Wat hebt u als operaliefhebber te zoeken in Hongarije? Ik weet het niet. Misschien gaat u wel veel liever naar New York, Parijs of Londen. En wie geeft u ongelijk: Hongarije en opera zijn immers geen overbekende combinatie. Maar misschien is het daarom wel goed een notendopje met tips te geven. Want er valt best wat te zien.