The Mad King toch nog in de theaters
OPERA2DAY en het New European Ensemble grijpen de versoepelingen in de coronamaatregelen aan om hun voorstelling The Mad King, die in januari als livestream in première ging, alsnog live in het theater op te voeren. Er zijn van 10 tot en met 28 juni zes voorstellingen.
Joyce DiDonato heropent Concertgebouw
Het Concertgebouw in Amsterdam heropent op 11 juni met een concert van Joyce DiDonato. De Amerikaanse mezzosopraan brengt muziek van Hasse tot Ellington, begeleid door piano. Er is ruimte voor 250 toeschouwers, die in een opstelling gebaseerd op de Concertgebouw-opening in 1888 zullen plaatsnemen.
Cité de l’Opera: Nino, Louis en Plácido
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 300.
45 jaar opera zingen is niet genoeg
Alt Johanna Dur staat al 45 jaar op het operatoneel. Eerst twee decennia bij de Munt in Brussel, nu alweer ruim twintig jaar in het Koor van De Nationale Opera in Amsterdam. Tijdens de lockdown ondervond ze, tot haar eigen verrassing, dat het niet genoeg is geweest. ‘Ik kan niet zonder zingen.’
Orkest doet huiveren in Matinee-thrillers
Luigi Dallapiccola’s Il prigioniero is direct een nachtmerrie, Blond Eckbert van Judith Weir start nog als sprookje. Beide opera’s eindigen echter in desillusies. Een hoopvol signaal was het seizoenslot van de NTR ZaterdagMatinee op 5 juni niet, maar het Radio Filharmonisch Orkest stak in vlijmscherpe vorm. Mezzo Jasmin Etezadzadeh overspande de double bill met haar grote vocale persoonlijkheid.
Die ersten Menschen: hutspot van lust en geloof
Voor een publiek van 350 op corona geteste bezoekers ontvouwde De Nationale Opera op 3 juni een tweedelige opera die in Nederland nog nooit werd opgevoerd en toch al ruim honderd jaar geleden werd gecomponeerd: Die ersten Menschen van de Duitse componist Rudi Stephan naar het gelijknamige toneelstuk van Otto Borngräber.
Opera in de media: week 23 van 2021
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. Onze tip voor week 23 van 2021 (4 – 11 juni) is de productie Ine Aya’ voor het Holland Festival van de Indonesische componist Nursalim Yadi Anugerah en de Nederlandse librettist en regisseur Miranda Lakerveld. De voorstelling is in de zaal en als livestream te zien.
Lenneke Ruiten soleert in scenische Johannes
De Johannes Passion in een enscenering van Calixto Bieito. Voor sommigen klinkt dat bij voorbaat als een nachtmerrie, maar sopraan Lenneke Ruiten – soliste in de Parijse productie – belooft een voorstelling waarin de ernst van het passieverhaal recht wordt gedaan. Op vrijdag 4 juni is de première op OperaVision.
Soft Valkyrie met Mattijs van de Woerd
Een opvallende Holland Festival-productie deze zomer is Soft Valkyrie. De Amerikaan David Kanaga maakt van Wagners opera die Walküre een podcast. Bekende namen uit het buitenland werken mee, zoals Nadine Secunde als Fricka en Stephen Fry in de vertellersrol. Bijzonder is dat sopraan Claron McFadden Brünnhilde zingt en bariton Mattijs van de Woerd – ook tot zijn eigen verbazing – Wotan is. We belden even met Mattijs.
Annemarie Kremer is prachtige Violanta
Het Teatro Regio Torino voerde in januari 2020 Violanta op. Dynamic heeft de productie op dvd en blu-ray uitgebracht. De titelheldin in de vroege opera van Korngold werd overtuigend vertolkt door de Nederlandse sopraan Annemarie Kremer.