Jasper Leever naar eindronden Belvedere
Bas-bariton Jasper Leever heeft zich als enige Nederlandse zanger gekwalificeerd voor de eindronden van de International Hans Gabor Belvedere Singing Competition, die van 20 tot en met 27 juni in Erfurt plaatsvinden. Meerdere talenten van De Nationale Opera Studio dingen eveneens mee naar de prijzen.
De Caluwe optimistisch over terugkeer Munt-publiek
Goed nieuws uit Brussel: de Munt gaat weer open voor publiek. Met liefst veertien voorstellingen van Puccini’s Tosca pakt het operahuis op 11 juni de draad weer op. Intendant Peter de Caluwe betreurt het weliswaar dat er slechts 200 bezoekers mogen worden toegelaten in een zaal met 1.150 stoelen, maar beter dit dan niks.
Opera Studio treedt op in Avondconcert
De zangers van De Nationale Opera Studio treden op maandag 14 juni op in het NTR Avondconcert op NPO Radio 4. Met het Nederlands Kamerorkest onder Gordan Nikolić brengen ze muziek van onder anderen Gluck, Boccherini en Copland.
The Mad King toch nog in de theaters
OPERA2DAY en het New European Ensemble grijpen de versoepelingen in de coronamaatregelen aan om hun voorstelling The Mad King, die in januari als livestream in première ging, alsnog live in het theater op te voeren. Er zijn van 10 tot en met 28 juni zes voorstellingen.
Joyce DiDonato heropent Concertgebouw
Het Concertgebouw in Amsterdam heropent op 11 juni met een concert van Joyce DiDonato. De Amerikaanse mezzosopraan brengt muziek van Hasse tot Ellington, begeleid door piano. Er is ruimte voor 250 toeschouwers, die in een opstelling gebaseerd op de Concertgebouw-opening in 1888 zullen plaatsnemen.
Cité de l’Opera: Nino, Louis en Plácido
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 300.
45 jaar opera zingen is niet genoeg
Alt Johanna Dur staat al 45 jaar op het operatoneel. Eerst twee decennia bij de Munt in Brussel, nu alweer ruim twintig jaar in het Koor van De Nationale Opera in Amsterdam. Tijdens de lockdown ondervond ze, tot haar eigen verrassing, dat het niet genoeg is geweest. ‘Ik kan niet zonder zingen.’
Orkest doet huiveren in Matinee-thrillers
Luigi Dallapiccola’s Il prigioniero is direct een nachtmerrie, Blond Eckbert van Judith Weir start nog als sprookje. Beide opera’s eindigen echter in desillusies. Een hoopvol signaal was het seizoenslot van de NTR ZaterdagMatinee op 5 juni niet, maar het Radio Filharmonisch Orkest stak in vlijmscherpe vorm. Mezzo Jasmin Etezadzadeh overspande de double bill met haar grote vocale persoonlijkheid.
Die ersten Menschen: hutspot van lust en geloof
Voor een publiek van 350 op corona geteste bezoekers ontvouwde De Nationale Opera op 3 juni een tweedelige opera die in Nederland nog nooit werd opgevoerd en toch al ruim honderd jaar geleden werd gecomponeerd: Die ersten Menschen van de Duitse componist Rudi Stephan naar het gelijknamige toneelstuk van Otto Borngräber.
Opera in de media: week 23 van 2021
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. Onze tip voor week 23 van 2021 (4 – 11 juni) is de productie Ine Aya’ voor het Holland Festival van de Indonesische componist Nursalim Yadi Anugerah en de Nederlandse librettist en regisseur Miranda Lakerveld. De voorstelling is in de zaal en als livestream te zien.