Salzburger Festspiele verkoopt minder kaarten
De kaartverkoop van de bekende Salzburger Festspiele is dit jaar gedaald vanwege de economische crisis, heeft directeur Gerbert Schwaighofer laten weten. Het gaat om een daling van een paar procent. De zalen zijn niettemin meestal nog voor 90 procent gevuld.
Domingo beloond voor werk in Washington
Plácido Domingo is beloond met de eerste ‘Ambassador to the Arts Award’ van Washington voor zijn vele werk bij de Washington National Opera, waar hij algemeen directeur is. Met name zijn inzet om jong talent verder te helpen werd geprezen.
Het augenkitzelhuis
Op steekproefbezoek bij de Komische Oper in Berlijn krijg je de indruk dat het operahuis dolgraag modern wil zijn. Jammer genoeg uit zich dat vooral in slechte regie, die met z’n lompe kont pal voor het muzikale uitzicht gaat staan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Tenorengeweld in onbekende Rossini
Gioacchino Rossini schreef maar weinig serieuze opera’s. Ze zijn dan ook niet zo bekend. Ermione uit 1819 helemaal niet. Maar het is een prachtig werk. Zeker als het uitgevoerd wordt door zo’n overtuigende cast als in de versie van het Rossini Opera Festival, pas op dvd uitgebracht.
Calixto Bieito: ‘Alles kan’
Calixto Bieito staat bekend als choqueerder. Zo’n regisseur bij wie regelmatig mensen weglopen. Maar op schandalen is hij helemaal niet uit, vertelt hij in Berlijn. Hij laat zich in zijn werk alleen door niets en niemand beknotten. Want vrijheid is zijn hoogste goed. „Alles kan op het toneel.”
Metropolitan-directeur strijkt 1,5 miljoen op
Peter Gelb, de directeur van de Metropolitan Opera in New York, streek in seizoen 2007/2008 maar liefst 1,5 miljoen dollar aan salaris op – 36 procent meer dan het jaar ervoor. Inmiddels zit zijn operahuis flink in de financiële puree.
Gerenommeerd dirigent pleegt zelfmoord
De gerenommeerde dirigent Sir Eward Downes is vorige week overleden. Hij pleegde samen met zijn vrouw ‘zelfmoord onder begeleiding’ bij een Zwitserse organisatie. Downes was tientallen jaren actief bij het Royal Opera House en dirigeerde ook het Radio Filharmonisch Orkest.
Il combattimento di Ponnelle e Audi
Zowel regisseur Jean-Pierre Ponnelle als collega Pierre Audi zette ooit een cyclus Monteverdi-opera’s op het toneel. De reeksen werden verfilmd en uitgebracht. Dat leent zich uitstekend voor een vergelijkend onderzoek. Eentje waarin beide heren elkaar niet veel ontlopen.
Onbekend Giordano-operaatje met valse start
Onbekende opera’s zijn altijd de moeite van het zien waard, maar er kleeft wel een risico aan: het kan dat het werk niet ten onrechte onbekend is gebleven… Tijdens het eerste, zeer ongeloofwaardige deel van Marcella van Umberto Giordano denk je dat dat laatste het geval is. Het sterk lyrische slot zet gelukkig weer wat recht.
Opera over de grens
In de regelmatig terugkerende rubriek ‘Opera over de grens’ worden belangrijke premières die onlangs in internationale operahuizen plaatsvonden op een rijtje gezet. Deze keer het geslaagde operadebuut van popartiest Wainwright en een Tosca vol sterren in Londen.