Salzburg kiest voor Pereira
Niet Pierre Audi maar Alexander Pereira is de nieuwe intendant van de Salzburger Festspiele. Dat maakte het bestuur van het festival gisteren bekend. De Oostenrijker neemt in oktober 2011 de functie van Jürgen Flimm over.
Kaartverkoop HD-uitzendingen Met begint
Negen producties van de Metropolitan Opera in New York worden volgend seizoen in High-Definition in diverse bioscopen in Nederland uitgezonden. Pathé is inmiddels de kaartverkoop gestart. De eerste voorstelling op de kalender is Tosca.
Audi positief tegenover Salzburg
In Het Parool heeft Pierre Audi gezegd dat hij een aanbod om intendant bij de Salzburger Festspiele te worden niet zal afslaan. Vanmiddag zal het bestuur van het festival beslissen wie van de drie kandidaten de positie mag gaan innemen.
Goede cast vult magere Makropulos
Het Muziektheater-publiek moest het gisteravond (18/5) wat betreft toneelbeeld doen met een magere symboliek, tijdens de première van De zaak Makropulos bij De Nederlandse Opera. Maar een sterke cast en een uitstekende dirigent vulden dat hiaat aardig op.
Operapapegaai ontvoerd in München
Het is inmiddels een rel die de Duitse landsgrenzen overschreden is: de 36-jarige papegaai Koko is in München ontvoerd. Wat het beestje zo speciaal maakt, is dat hij opera-aria’s zingt.
Vijfstemmige Opera per Tutti op Hemelvaart
Op Hemelvaart staan er vijf in plaats van de gebruikelijke vier solisten in de Vondelkerk in Amsterdam om aria’s en andere operafragmenten te zingen. Het programma varieert deze keer van Händel tot Saint-Saëns.
Slot Operadagen Rotterdam niet in buitenlucht
Het grote openluchtconcert van de Stanislavsky Opera Company uit Moskou aan de Veerkade in Rotterdam zou geven, is om productionele redenen naar het Nieuwe Luxor Theater verplaatst. Het concert is de afsluiting van Operadagen Rotterdam.
Audi mogelijk naar Salzburger Festspiele
Pierre Audi, de artistiek directeur van De Nederlandse Opera en het Holland Festival, staat op het verlanglijstje van de Salzburger Festspiele, om daar in 2010 of 2011 intendant te worden. Naast hem worden nog twee namen genoemd.
De hoge e’s van Sieden
Sopranen zoals Cyndia Sieden zijn er niet veel. Zeventien hoge e’s in het eerste de beste moment dat je op het toneel verschijnt, daar zeg je u tegen. Maar ze deed het wel, en nog bekoorlijk ook tijdens de Nederlandse première van The Tempest van Thomas Adès, vandaag in het Concertgebouw. Terug op aarde, uitpuffend aan de bar, de vraag hoe ze dat toch voor elkaar krijgt.
Enerverende première van bejubelde opera
Thomas Adès hoeft zich zeker niet te schamen voor de Nederlandse première van zijn opera The Tempest, vandaag (16/5) in de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw. Al de uitdrukkingskracht die de componist in het Shakespeare-werk heeft gestopt, kwam er glansrijk uit.