Audi positief tegenover Salzburg
In Het Parool heeft Pierre Audi gezegd dat hij een aanbod om intendant bij de Salzburger Festspiele te worden niet zal afslaan. Vanmiddag zal het bestuur van het festival beslissen wie van de drie kandidaten de positie mag gaan innemen.
Goede cast vult magere Makropulos
Het Muziektheater-publiek moest het gisteravond (18/5) wat betreft toneelbeeld doen met een magere symboliek, tijdens de première van De zaak Makropulos bij De Nederlandse Opera. Maar een sterke cast en een uitstekende dirigent vulden dat hiaat aardig op.
Operapapegaai ontvoerd in München
Het is inmiddels een rel die de Duitse landsgrenzen overschreden is: de 36-jarige papegaai Koko is in München ontvoerd. Wat het beestje zo speciaal maakt, is dat hij opera-aria’s zingt.
Vijfstemmige Opera per Tutti op Hemelvaart
Op Hemelvaart staan er vijf in plaats van de gebruikelijke vier solisten in de Vondelkerk in Amsterdam om aria’s en andere operafragmenten te zingen. Het programma varieert deze keer van Händel tot Saint-Saëns.
Slot Operadagen Rotterdam niet in buitenlucht
Het grote openluchtconcert van de Stanislavsky Opera Company uit Moskou aan de Veerkade in Rotterdam zou geven, is om productionele redenen naar het Nieuwe Luxor Theater verplaatst. Het concert is de afsluiting van Operadagen Rotterdam.
Audi mogelijk naar Salzburger Festspiele
Pierre Audi, de artistiek directeur van De Nederlandse Opera en het Holland Festival, staat op het verlanglijstje van de Salzburger Festspiele, om daar in 2010 of 2011 intendant te worden. Naast hem worden nog twee namen genoemd.
De hoge e’s van Sieden
Sopranen zoals Cyndia Sieden zijn er niet veel. Zeventien hoge e’s in het eerste de beste moment dat je op het toneel verschijnt, daar zeg je u tegen. Maar ze deed het wel, en nog bekoorlijk ook tijdens de Nederlandse première van The Tempest van Thomas Adès, vandaag in het Concertgebouw. Terug op aarde, uitpuffend aan de bar, de vraag hoe ze dat toch voor elkaar krijgt.
Enerverende première van bejubelde opera
Thomas Adès hoeft zich zeker niet te schamen voor de Nederlandse première van zijn opera The Tempest, vandaag (16/5) in de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw. Al de uitdrukkingskracht die de componist in het Shakespeare-werk heeft gestopt, kwam er glansrijk uit.
Operadiva van een paar honderd jaar
Wellicht klinkt het niet zo geloofwaardig, maar vanaf maandag 18 mei is er negenmaal een meer dan 300 jaar oude operadiva te bewonderen in Het Muziektheater in Amsterdam. Op die maandag gaat namelijk de bijzondere opera De zaak Makropulos van Janáček op reprise bij De Nederlandse Opera.
Eerste open huis in Concertgebouw
Het befaamde Concertgebouw in Amsterdam zet op zaterdag 13 juni haar deuren open voor het publiek. Amateurtalent uit Amsterdam zal de dag vullen met allerlei optredens. Paul de Leeuw is gastheer.