Ontroerende uitvoering van ontroerende opera
Raar maar waar: er bestaat geen slechte opname van Bergs Wozzeck. Althans, ik ken er geen. Deze opera, die misschien wel de aangrijpendste opera van de vorige eeuw is, weet zich immer te vergezellen van een evenredige ongenaakbaarheid. De muziek is zeer expressief en niet in een definitie samen te vatten. Berg gebruikt zowel de dodekafonie als de zoetste vioolklanken, en wisselt het sprechgesang af met melancholieke ‘aria’s’.
Geen rol te vroeg
Sinds de Nederlandse bariton Wiard Witholt vorig jaar zomer zijn opleiding aan het Atelier Lyrique in Parijs afrondde, gaat hij als freelance zanger door het leven. Het gaat hem goed af, maar hij houdt zich aan een strikt dieet: er belandt geen rol te vroeg op zijn repertoire. Een interview met een zelfbewust zanger.
Metropolitan Opera moet fors bezuinigen
NEW YORK – Het staat er bijzonder slecht voor met de Metropolitan Opera, aldus algemeen manager Peter Gelb gisteren in The New York Times. Gelb moet flink bezuinigen als hij zijn operahuis voor een ramp wil behoeden. Er zijn al minstens vier producties voor volgend seizoen afgezet of verplaatst.
Opera Berlijn en New York kiezen nieuwe managers
BERLIJN/NEW YORK – De Stiftung Oper in Berlin en de New York City Opera hebben deze week allebei hun leidinggevende staf gewijzigd. Peter Raddatz wordt de nieuwe directeur van de overkoepelende Berlijnse organisatie, George Steel gaat de New Yorkse opera leiden.
Leve Cavalli!
Wat een meesterlijke componist is Francesco Cavalli. En wat kan Concert Köln dat ontroerend mooi ‘verwoorden’. Zo mag je Ercole amante van De Nederlandse Opera wel samenvatten. Het is een productie waarin de luisteraar veelvuldig kan genieten. Met dank ook aan regisseur David Alden, die het niet te bont maakte.
Bijzondere countertenor als Orlowsky
Als abonnementhouder in de opera te Luik (Opera Royal de Wallonie) heb ik het genoegen ongeveer eenmaal per maand een productie van eigen huis of een productie in samenwerking met andere operahuizen in Europa te zien.
Uitgeklede Phaëton behoudt overtuigingskracht
De grootsheid, pracht en praal waarmee Jean-Baptiste Lully in Phaëton eer bewees aan zonnekoning Lodewijk XIV, is in een nieuwe productie van Opera Animous vervangen door een intieme sfeer, met vijf instrumentalisten en zes solisten. Een bijzonder experiment, dat ondanks de moeilijkheidsgraad ervan weet te slagen.
Muziektheater Transparant presenteert surreële Purcell
Het Belgische Muziektheater Transparant doet graag bijzondere dingen met bestaande opera’s. Vanaf zaterdag 17 januari is hun bewerking van The Fairy Queen van Henry Purcell in Nederland te zien. Een surreële interpretatie van het werk van de Engelse componist.
Abbado en Muti plagen La Scala
Het Teatro alla Scala zoekt een nieuwe muzikaal directeur. Algemeen manager Stephane Lissner heeft daarom Claudio Abbado en Riccardo Muti gevraagd terug te keren. Maar dat verzoek is nogal ironisch door beide heren beantwoord.
Historie: Roemeense Opera Timisoara
Sinds 1992 toert de Opera Nationala Romana Timisoara ieder jaar door Nederland. Vanaf 16 januari wordt de traditie voortgezet met Die Fledermaus. Een goede gelegenheid voor een blik achter de schermen van het Roemeense gezelschap, dat door de geschiedenis heen zware tijden kende.