L1 televisie zendt Gianni Schicchi uit
Aanstaande woensdag zendt L1 televisie Gianni Schicchi uit, het laatste deel van het drieluik Il Trittico van Giacomo Puccini. Het gaat om de productie die Opera Zuid eind 2007 op de planken bracht.
Bartoli’s afsluiting Händel-Festjahr nu al uitverkocht
Het concert waarmee Cecilia Bartoli in oktober volgend jaar het Händel-Festjahr afsluit, is nu al uitverkocht. Dat terwijl de kaartverkoop slechts een week geleden begon. Volgens de organisatie laat het succes zien wat een aantrekkingskracht het feestelijke Händel-jaar heeft.
Staatsoper Stuttgart mengt motorgebrul met opera
STUTTGART – Opera is een breed spectrum, zo blijkt in Stuttgart. De Staatsoper in de Duitse stad is gisteren van start gegaan met een wel heel bijzondere productie: een opera waarin motorgeluiden gecombineerd worden met muziek.
Jacobs wint Klara-Carrièreprijs
BRUSSEL – Countertenor en dirigent René Jacobs heeft de Klara-Carrièreprijs gewonnen. De Belgische klassieke radiozender Klara overhandigde de prijs aan de Vlaamse musicus omdat hij ‘het streven naar authenticiteit in de internationale operascene’ introduceerde en omdat hij het ‘repertoire verruimde’.
Honegger met een vette knipoog
Met Les aventures du Roi Pausole schotelt Opera Trionfo een avondje echte operette voor. Licht, grappig en soms wat plat. Zoiets riekt al snel naar clichés, maar daar kan en mag het operagezelschap niet van beticht worden. De productie zit sterk en vooral heel fris in elkaar.
Eén koning en 365 koninginnen
Na de première in 1930 in Parijs werd Les aventures du Roi Pausole maar liefst vijfhonderd keer opgevoerd. Een verhaal over een koning met 365 koninginnen spreekt blijkbaar aan. Reden voor Opera Trionfo om de operette op het Nederlandse toneel te brengen.
Hôtel de Pékin is rijk, maar beperkt toegankelijk
Een opera met tussen haakjes 2008 erachter. Wat mag je daarvan verwachten? Wat moet je daarvan verwachten? Postmodernistische diepgang, lijken Willem Jeths en Friso Haverkamp met hun Hôtel de Pékin te willen zeggen. Maar door te veel diepgang kan de toehoorder ook hulpeloos aan de oppervlakte blijven dopperen.
Intense compositie op religieuze tekst
Het requiem van Verdi en de Staatsopera van Tatarstan. Dat de laatste het eerste uitvoert, is niet verbazend. Want het mag dan requiem heten, de Messa van de Italiaanse componist heeft alles van een opera – op een dynamisch toneel na. Grote vraag: hoe ga je zoiets uitvoeren?