BinnenkortFeaturedOperarecensieRecensies

Tenor Issachah Savage IS Peter Grimes

Bij De Nationale Opera zingt de Amerikaanse tenor Issachah Savage op 22 oktober voor de laatste keer de titelrol in Benjamin Brittens Peter Grimes. Door een zware keelontsteking moest hij de generale repetitie en de première aan zijn collega John Findon overlaten, die daarmee grote indruk maakte.

Inmiddels is Issachah volledig hersteld en heeft hij de draad weer opgepakt; en hoe! De voorstelling die ik zag was zo indrukwekkend dat ik graag hier op Place de l’Opera enkele lovende woorden aan hem wilde wijden.

Issachah Savage als Peter Grimes. Foto:© Monika Rittershaus/De Nationale Opera.

Wat zijn interpretatie zo bijzonder maakte was niet alleen zijn prachtige, soms waar nodig rauwe, maar altijd volle, ronde en indrukwekkende tenorstem, maar ook de diepe inleving in de rol. Savage bracht wezenlijke ontroering in zijn vertolking die bovendien zo gelaagd was, dat je zijn wanhoop om zijn eigen gedrag kon voelen. Zijn Grimes is een man die, naar het schijnt, zijn eigen handelen verafschuwt.

Het samenspel met zowel de geweldige en beeldschone Ellen Orford van Johanni van Oostrum, maar ook met de alternerende zeer getalenteerde jonge acteurs Kai Bartak en Bruno Ansenk Lopez als de leerling John*, toonde onmacht, een hunkerend verlangen naar liefde en genegenheid, naast wel degelijk een grote dosis aan opgekropte agressie en zelfs uitbarstingen van lichamelijk geweld. Savage speelde en zong als een man die zijn eigen emoties niet de baas is en bij vlagen zijn onmacht uit in gewelddadigheid. Zijn zang en spel waren vol van nuances en maakte van Grimes een man voor wie je aan het eind van de opera begrip en medelijden voelt.

Links geknield Johanni van Oostrum als Ellen Orford, midden Bruno Ansenk Lopez als John en Issachah Savage als Peter Grimes. Met verder rechts in het witte t-shirt Leigh Melrose als Captain Balstrode, links in de luipaardprint Helena Rasker als Auntie, uiterst rechts Claire Barnett-Jones als Mrs Sedley en leden van het Koor van de Nationale Opera. Foto:© Monika Rittershaus/De Nationale Opera.

Savage heeft een groot palet aan expressieve kleuren tot zijn beschikking, die hij met een voortreffelijke dictie omzet in zang die van kamermuzikale verstilling tot Wagneriaanse dramatiek gaat en bovenal diep ontroert. Hij kan in piano, in forte en alle dynamische gradaties daartussen, alle gevoelens van Grimes verklanken en maakt ons deel van wat de man doormaakt. Issachah Savage was voor mij werkelijk een van de allermooiste, meest geloofwaardige vertolkers van de complexe rol van Peter Grimes die ik in het theater gezien en gehoord heb.

De dramatische en overrompelende regie van Barbora Horáková Joly, samen met de intelligente en theatrale muzikale benadering van Lorenzo Viotti, droegen vanzelfsprekend bij aan deze grootse prestatie in een productie waarbij alle medewerkers, maar zeker Savage en van Oostrum, tot ongekende hoogte kwamen.

Links Bruno Ansenk Lopez als John en rechts Issachah Savage als Peter Grimes.Foto:© Monika Rittershaus/De Nationale Opera.

Als u deze Peter Grimes nog niet gezien heeft zou ik er alles aan doen om een kaartje te bemachtigen voor de laatste voorstelling op 22 oktober.

*Ik zag de voorstelling met Kai Bartak als John, op de foto’s hierboven speelt Bruno Ansenk Lopez de rol van John.