Alan Curtis’ patent op Deidamia
Wie in de aanloop van de DNO-première van Deidamia naar een opname zoekt, komt onvermijdelijk uit bij een registratie die zo’n tien jaar geleden onder Alan Curtis werd gemaakt. Gelukkig een zonder meer goede uitvoering.
Deidamia… Heeft iemand ooit van de opera gehoord? Buiten Händel-liefhebbers en -verzamelaars? De echte ‘diehards’ kennen uiteraard elke noot ooit door het Engels-Duitse barokgenie op papier gezet, maar een doorsnee operaliefhebber? Blijkbaar toch wel, want anders was de opera niet op het repertoire van De Nederlandse Opera gezet. Denk ik.
De opera beleefde haar première op 10 januari 1741 en haalde maar drie voorstellingen. Het publiek vond het niet leuk. Händel zelf vond het een mislukking.
Het verhaal: Achilles verkleedt zich als een meisje om aan de Trojaanse oorlog te ontkomen. Het werd hem immers voorspeld dat hij er niet levend uit zou komen. Hij heet nu Pyrrha en heeft een verhouding met Deidamia (hmm… was de lesbische liefde toen al toegestaan?).
Ulisses weet hem uit zijn tent te lokken en zo komt zijn ware identiteit aan het licht. Niet echt een verhaal waar je warm voor loopt, maar wij, operaliefhebbers, wij kijken niet op een absurditeit meer of minder neer. Zelfs Il Trovatore en La Forza del Destino slikken wij zonder morren, nietwaar? Zolang de muziek maar mooi is. En daar is de hond begraven. Zelf vind ik er niets aan (SORRY!).
Een lange zoektocht heeft zegge en schrijve één opname opgeleverd. Hij is al tien jaar oud en werd ooit op Virgin Classics uitgebracht. Lang heeft het niet geduurd voor de opname van de markt verdween. Maar hij kwam terug, in een 15cd-box met allemaal onbekende en minder bekende Händels: Rodrigo, Radamisto, Admeto, Fernando en Arminio (Virgin Classics 6958622).
Voor een Händel-verzamelaar is zo’n box natuurlijk een must. De opnamen zijn gemaakt tussen 1977 (Admeto) en 2005 en onder de uitvoerenden treffen we veel grote namen aan: Sandrine Piau, Patricia Ciofi, Joyce diDonato, René Jacobs, Lawrence Zazzo… Om er maar een paar te noemen.
Jammer genoeg zijn er geen libretto’s bijgeleverd, althans niet in een gedrukte vorm. Het is een ‘budget-uitgave’, dus dat kan ik nog begrijpen. Maar zonder synopsis kan je geen kant op, zeker met al dat onbekende. En daar helpt een apart geleverde cd met de teksten niet echt bij, want: hoe moet je het doen?
Maar net op de valreep voor de Amsterdamse première, heeft Virgin Classics de opera alweer los uitgebracht, en nu wel met een bijgeleverde synopsis. Ik besloot om Deidamia nog een kans te geven en vol moed heb ik de cd’s in mijn speler gestopt.
Het is niet gelukt en daar kan de – zonder meer goede – uitvoering niets aan doen. De dirigent is goed, de zangers zijn goed, maar de muziek vind ik dodelijk saai. Maar laat u niet ontmoedigen, het ligt ongetwijfeld aan mij!
6Reacties
Gister de generale van Deidamia gezien. Fantastisch! M’n eerste opera ooit en na lezen van bovenstaand verhaal was ik wat huiverig … Deze opera moet het inderdaad niet zo van de muziek hebben, maar gelukkig wordt dat gecompenseerd. En hoe? Tja, mag je zelf gaan zien. Ik ben uiteraard geen kenner, maar ik vond het mooi en de 4 uur vlogen om.
Afgaand op die paar keer dat ik Deidamia beluisterd heb, bevat het best wel veel fraais, hoewel misschien niet die showstoppers zoals we die van zijn bekendere opera’s kennen. Deidamia hoort dan wellicht niet tot de pakweg 15 a 20 beste Handel o(pe)ra(torio)’s, maar ik kijk uit naar de uitvoering en vind het lovenswaardig dat DNO ook het minder bekende werk van Handel op het repertoire zet. Misschien blijkt het bij nader inzien toch een meesterwerk te zijn. Het zou me niets verbazen, het is vaker vertoond…
voor een tweede CD-opname :http://www.amazon.com/Handel-Deidamia-Harris-Fortunato-Castaldi/dp/B00005NNFZ
Muzikaal-vocaal was generale in orde (Sally Matthews!), maar qua regie…… Alden heeft na zijn geweldige Ercole Amante volledig misgegrepen op het veel te grote podium van het Muziektheater.
Welk nut heeft dit stukje tekst? Het staat weergegeven onder de noemer cd-recencie, maar het enige dat we serieus te weten komen is dat mevrouw Jaworski de muziek dodelijk saai vindt. Interessant misschien, maar ik had graag wat meer willen lezen over de uitvoeringen en wat minder over al dan niet bijgeleverde tekstboekjes. Overigens zag ik gisteren de opera in DNO. Wat is er nou saai?
Het tweede bedrijf bevat een aantal prachtige arias, o.a. van de tenor
Een prachtige aria van de tenor?