CD-recensies

Berlijnse Bohème uit Sydney overtuigt

Het Sydney Opera House kent iedereen van ‘gezicht’, maar wat er in het gebouw gebeurt, is minder bekend. Het label EPC heeft daar verandering in gebracht met de nodige dvd-uitgaven van producties van Opera Australia. Daaronder La Bohème. Een prachtige voorstelling.

Mijn eerste vraag bij een nieuwe uitgave van een hitopera als La Bohème is altijd: wat voegt het nog toe aan de vele, buitengewoon goede registraties die er al zijn van deze opera? Toont de nieuwe opname zangers van groot kaliber? Of misschien jong talent dat het binnenkort helemaal gaat maken? Verrast de regisseur met een niet eerder vertoonde invalshoek? Tovert het orkest met de partituur?

Bij deze in juli 2011 in Sydney opgenomen versie van La Bohème kan ik helaas op geen van die vragen volmondig ja antwoorden. Ik zeg niet dat de kwaliteit beneden peil is. Integendeel: Opera Australia heeft beslist een fraaie productie neergezet. Maar het is in mijn ogen niet onderscheidend genoeg om op te kunnen boksen tegen het discografisch verleden van Puccini’s meesterwerk.

Het jeugdig talent in de cast scoort bij mij nog het hoogste. En dan in het bijzonder de Zuid-Koreaanse tenor Ji-Min Park als Rodolfo. Zijn zang smaakt naar meer. Hij heeft een elegante, soepele zangtrant en een geweldig legato. De hoogte trotseert hij probleemloos en altijd behoudt hij een gave, jeugdig-heroïsche klank, met meer dan genoeg emotie.

Aan zijn zijde staat Takesha Meshé Kizart als Mimi. Haar vlugge vibrato staat mij wat tegen, maar grote lyriek en veel drama kan haar bepaald niet ontzegd worden.

Beide jonge artiesten hebben inmiddels onderdak gekregen bij het gerenommeerde Askonas Holt en staan bij grote operahuizen op de planken. Zo zingt Kizart in juli Tosca in München en stond Park al als Rinuccio in Gianni Schicchi op de planken bij de Royal Opera in Londen.

Regisseur Gale Edwards heeft het verhaal verplaatst naar het Berlijn van de jaren ’20/’30. Veel meer dan de aankleding verandert daar niet mee, maar dat maakt niet uit. De bonte, weldadige decors en kostuums onderhouden je wel en de personenregie is uitstekend uitgewerkt.

Shao-Chia Lü neemt op de bok rustig de tijd om de grote schoonheid van Puccini’s muziek uit te spinnen en de ondersteunende rollen zijn stuk voor stuk prima ingevuld. José Carbó (Marcello) toont zich bijvoorbeeld een mooie zanger, net als Taryn Fiebig (Musetta).

Deze uitgave zal de Bohème-discografie niet toppen. Maar een fraai staaltje opera van het met name door zijn architectuur bekende Sydney Opera House is het wel.

Zie voor meer aanbod van EPC de website van distributeur C&S Entertainment.

Vorig artikel

Youtube-portret: Laura Aikin

Volgend artikel

Maak kennis met Battistoni en Kemoklidze

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.