Bocelli zingt Roméo in Decca-opname
De populaire ‘cross-overtenor’ Andrea Bocelli waagt zich zo nu en dan aan een volledige operaopname. Zijn nieuwste project: Roméo et Juliette van Charles Gounod. Een cd waarbij ik me wel even achter de oren moet krabben.
Wat moeten wij hier nou mee? Iedere keer als er weer een nieuwe opera met Andrea Bocelli in de hoofdrol verschijnt, zit ik met mijn hoofd te schudden. Want hoe is het mogelijk? Dat er mensen zijn die van hem en zijn zang genieten, geloof ik onmiddellijk en vind ik alleen maar leuk. Maar waarom wordt het op de markt uitgebracht door één van de grootste klassieke labels?
Op de cover prijkt een kreet: ‘Brand new recording of Gounod’s lyric masterpiece from the world’s most popular tenor’. Is dat zo? Is Bocelli de populairste tenor ter wereld? Nou ja, verkopen doet hij wel, anders werd het ongetwijfeld niet opgenomen.
Maite Alberola is een niet meer dan fatsoenlijke Juliette, met een snel vibrato en met een irritante gewoonte om de noten van onderuit te nemen. Haar zeer lichte sopraan kan niet tegen het geweld van haar Romeo. Hij overschreeuwt zichzelf en zijn top is onzuiver. Dat krijg je als je denkt dat je Corelli bent.
In het boekje geen woord over de zangers, maar het opnameteam wordt uitgebreid vermeld. Mijn oog valt op Pierpaulo Guerrini – persoonlijke opnametechnicus van Bocelli. Dus naast al die andere vijf technici heeft de ‘divo’ één persoonlijke begeleider, alleen maar voor zichzelf. Nou, dan weet je het wel.
4Reacties
Even geluisterd op spotify, maar wat IS dit in vredesnaam voor muzikaal misbaksel? Was het geld dat naar al die ijdelheidsprojectjes van Bocelli gaat maar in nieuwe studio-opnames van opera’s gestoken met een cast van échte topzangers….
I remember when his TROVATORE came out an Gramophone Magazine gave it a rave review – written by none other than Mr. Steane, I think. I was so stunned that I gave up my subscription. (Because how can Steane seriously compare Bocelli to the top singers in this opera, and find him good?) But it seems enough people buy these CDs, otherwise there wouldn’t be new ones all the time. A frightening thought…. but apparently a different audience. I hope they are able to enjoy the new ROMEO.
Bocelli heeft zich zelfs vergrepen aan Verdi`s Otello. Van Caruso zijn slechts enkele fragmenten bekend, de legendarische alleskunner
was zo overkritisch dat hij zich uiteindelijk niet aan een optreden
in deze rol heeft durven wagen.
“Time to Say Goodbye” blijft zijn sterkste nummer. Jammer dat hij zich niet aan deze belofte gehouden heeft.