CD-recensies

Piotr Beczala: dé pleitbezorger van operette

Daar is die dan: de allereerste solo-cd van Piotr Beczała bij Deutsche Grammophon. Een album zonder de standaard tenorhits, maar mét heel veel goud uit het operetterepertoire. Geweldig!

Beczala TauberNu Beczala een exclusief contract met het prestigieuze label Deutsche Grammophon heeft getekend, draait ook de pr-afdeling op volle toeren. Naast trailers, making of’s, reclamefilmpjes, artikelen en interviews op de radio en in allerlei kranten en magazines mocht de gevierde tenor ook in de Yellow Lounge optreden.

Ook aan Facebook werd gedacht en er is, naast een ‘fan page’, een professionele ‘wall’ van de artiest. Beroemd worden en blijven kent zijn prijs.

Ik bedoel dat niet sarcastisch. Het is de alledaagse waarheid die al sinds mensenheugenis geldt: zonder reclame geen verkoopcijfers en zonder verkoopcijfers geen nieuwe opnamen.

Nu is Piotr Beczała geen onbekende meer. De zanger heeft al lang en breed zijn kwaliteiten bewezen, in de grote operahuizen van de wereld en op cd’s en dvd’s, die zowel live (de meeste) als in de studio zijn opgenomen.

Zijn commerciële eersteling is anders dan andere ‘debuutrecitals’ van bekende en minder bekende sterren. Hier dus geen ‘La donna e mobile’ en geen ‘E lucevan le stelle’, hits die op geen enkele tenor-cd ontbreken. En toch: aan hits geen gebrek. Alleen gelden ze een ander genre, door velen smalend als minderwaardig bestempeld: operette.

Ik, een grote operetteliefhebber (ik neem aan dat er veel meer moeten zijn? Kom op! Spreek je uit!) kan dan niet anders dan hardop juichen: eindelijk! En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik mij geen betere pleitbezorger van het genre kan voorstellen.

Beczala’s ‘Wien, du Stadt meiner Traüme’ van Sieczynski is smachtend en sappig. De gezonde dosis ‘schmalz’ maakt dat het net op het randje balanceert. Het walst, het duizelt en het laat je verliefd achter. Je doet je ogen dicht en dan komen de zoete dromen… Zo hoort dat. Althans, voor mij. Zijn hoge c aan het eind klinkt een beetje geforceerd, van mij mocht het ook een bes zijn.

‘Girls were made to love and kiss’ (uit Paganini van Lehár) weet hij met een knipoog over te brengen en ‘Ob blond ob braun’ van Robert Stolz is ouderwets lekker. Maar het allermooiste vind ik zijn Kálmán. Het lijkt alsof hij er de meeste binding mee heeft; de melodieën vloeien als honing uit zijn keel.

Van ‘Wenn es Abend wird’ uit Gräfin Mariza werd uw recensente een beetje week en de muziek echode nog na toen ze naar bed ging. En nog steeds kan ze het niet uit haar hoofd krijgen…

De cd is bedoeld als tribuut aan Richard Tauber, de operettezanger uit de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Al was Tauber, uiteraard, meer dan een operettester. Hij was ook gevierd operazanger (zijn Mozart is ongeëvenaard!) en componist.

In zijn ‘Du bist die Welt für mich’ (Der Singende Traum) uit 1934 wordt Beczała bijgestaan door de maestro zelf. Grappig en leuk, maar voor mij had het niet gehoeven. Beczała is Tauber niet, gelukkig niet. Hij heeft zijn eigen timbre, iets wat hem zo uniek en zo herkenbaar maakt. Nu ga je ongewild vergelijken en dat is gewoon niet eerlijk. Zeker ook omdat Tauber de pre heeft van de vooroorlogse opname techniek, waardoor het veel authentieker klinkt.

Over opnametechniek gesproken: de cd is in dezelfde Londense studio opgenomen waar ook Tauber werd geregistreerd en men gebruikte ook de microfoons uit die tijd.

Het Royal Philharmonic Orchestra onder leiding van Lukasz Borowicz begeleidt met schwung. Je merkt dat iedereen er met veel plezier aan heeft gewerkt.

Het is jammer dat in het boekje geen woord wordt gerept over de andere artiesten die mee hebben gewerkt aan de cd. Goed, Anna Netrebko kennen we wel, maar Avi Avital is niet echt een naam die een belletje doet rinkelen. Hij is een virtuoos op de mandoline en zijn begeleiding van ‘O mia bella Napoli’ smaakt naar meer.

Van de Berlin Commedian Harmonists (fantastisch, maar geef mij maar ‘onze’ Frommermann) heb ik zelf ook nooit eerder gehoord. Natuurlijk: Google helpt, maar het was fijn als het allemaal in het tekstboekje was opgenomen.

Het boekje zelf is, althans mijn exemplaar, hoe zou ik het zeggen… mismaakt? Er ontbreken een paar nummers.

De cd heeft inmiddels de prestigieuze Diapason D’Or gekregen en tot en met 16 juni kunt u een gesigneerd exemplaar van de cd winnen via de website van Universal.

Dein ist mein ganzes Herz, Piotr Beczała!

Koop deze cd in onze webshop.

Vorig artikel

Vlaamse Opera herneemt Lowery's Candide

Volgend artikel

Opera in de media: week 24

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski

2Reacties

  1. Olivier Keegel
    7 juni 2013 at 20:45

    Heel erg goed nieuws, deze cd! Sinds staatssecretaris Rick van der Ploeg in 2001 de operette tot entartete Kunst bestempelde en deze van staatswege verbood omdat er geen allochtonen naar de Hoofdstad Operette gingen en omdat dit uitstekende professionele gezelschap “te weinig vernieuwend” zou zijn, moeten we het van dit soort cd’s hebben. Er groeit een hele generatie opera- en concertbezoekers op die nog nooit een operette bezocht hebben! Dedain voor de operette, daar kunnen we kort over zijn, dat is gewoon dom. De melodieënrijkdom die ook op deze cd zo voortreffelijk tot klinken wordt gebracht, is imponerend. Voor de allergrootsten -Schwarzkopf, Wunderlich e tutti quanti- was operette een wezenlijk onderdeel van hun repertoire. Nogmaals, zeer verheugend dat nu deze cd van Piotr Beczala wordt uitgebracht. Een betere pleitbezorger voor de operette is nauwelijks denkbaar. Ik geef dus graag gehoor aan Basia’s oproep: Die Operette ist tot – Es lebe die Operette.

  2. chris horsmeier
    8 juni 2013 at 17:54

    Ja inderdaad wat missen we een Hoofdstadoperette b.v.
    en wat zijn daar toch vele grote namen uit voort gekomen.
    Denk eens aan een Jennie Veeninga, Johan van der Zalm en volgens mij ook Mizzi van der Lanz en vele vele anderen.
    Wat hebbne we boj de oude opera genoten van een Bettestudent met o.a Johannes Heesters en Erna Spoorenberg later Johan van der Zalm en MIzzi van der Lanz een Boccaccio in een geweldige regie enzangers . een L avie mParisienne met o.a Jennie Veeninga John Brocheler marco Bakker toch geen kleine namen.
    Hoe zong Johe=an ven der Zalm niet de Grafin Mariza bij de hoofdstad operette o.a zijn Wenn es Abend Wird onvergetelijk mooi..Een tenor als Willy Caron of Anton de Ridder schroomd eniet vooor de operette.
    MENSEN !!!!!! KOM OP OPERETTE ja o.a Bettestudent, Czardasfurstin,Grafin Mariza Lustige Witwe al jaren beloo0fd als kerst uitvoering maar nooit gebeurd, een Boccaccio Weissen Rossl en zo meer.
    Waar wachten de Opera intendanten nog op zalen vol UITVERKOCHT.