CD-recensies

DG brengt topopname Giovanna d’Arco uit

Hoogtepunt van de Salzburger Festspiele 2013 was een opvoering van Verdi’s opera Giovanna d’Arco, met de wereldsterren Anna Netrebko en Plácido Domingo in de hoofdrollen. Deutsche Grammophon heeft een live-opname van het evenement uitgebracht. Absolute topklasse.

GiovannaHoe mooi ik de opname ook niet vind (en ik vind het heel erg mooi!), ik blijf met één zanger in mijn maag zitten. Niet dat hij niet goed zingt. Integendeel! Geen noot klinkt vals, geen toon is misplaatst en geen emotie wordt geschuwd. En toch… ik luister naar Giacomo, de vader van Giovanna, maar ik hoor Carlo, haar minnaar. Maar dat ligt misschien meer aan mij dan aan Plàcido Domingo, de zanger waar ik het over heb.

Domingo’s betrokkenheid is groot en intens en zijn emoties, die hij de vrije loop laat, verraden een zanger-acteur die nog lang niet aan het einde van zijn carrière is beland. In deze nieuwe Giovanna d’Arco zingt hij de ongelukzalige vader van Giovanna, die haar, stellig overtuigd van haar schuld, aan de vijand overlevert, om er wanneer het bijna te laat is achter te komen dat ze geen duivelin maar een door engelen gekuste maagd is, die haar de opdracht gaven om haar vaderland te dienen. Domingo’s inleving in zijn personage is van een niveau dat je nog maar zelden tegenkomt.

De rol van Jeanne d’Arc past Anna Netrebko als een handschoen. Haar donkerder geworden stem is nog steeds soepel en haar hoge noten zijn onberispelijk. Tezamen met haar enorme uitstraling is ze daarmee zowat de perfecte vertolkster van een Verdi-heldin.

De grootste verrassing voor mij is echter Francesco Meli. Hij is wellicht iets aan de lichte kant, maar zijn invulling van de rol van Carlo is perfect en erg ontroerend. Luister alleen maar naar zijn ‘Sotto una quercia parvemi’. Dan weet je het wel.

Het schitterend zingende Philharmonia Chor Wien en het Münchner Rundfunkorchester staan onder leiding van Paulo Carignani, die de touwtjes de meeste tijd strak in handen houdt, maar ze af en toe ook goed loslaat…

Eén van de beste operaopnamen van de laatste tijd!

Hieronder de laatste scène van de opera:

Vorig artikel

Operaboek Libretto in de uitverkoop

Volgend artikel

Marco Bakker: terug naar zijn roots

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski

1 Reactie

  1. Hans van Verseveld
    18 december 2014 at 11:55

    Naar mijn smaak een beetje overbodige opname van een uiterst vreemde opera van Verdi.
    De 40 jaar oude opname met Caballé, Domingo (als Carlo dus) en Milnes op EMI volstaat, maar ik vrees dat we opgezadeld worden met iedere baritonrol die Domingo nog gaat zingen en dat is geen blij vooruitzicht.