CD-recensies

Opera Rara registreert Le duc d’Albe

Er zijn weinig plekken waar onbekende opera’s beter behandeld worden dan in de studio van Opera Rara. Het nieuwste project van het nieuwsgierige label: Le duc d’Albe van Donizetti. Een aanrader.

Le duc d'AlbeLe duc d’Albe, een weinig bekende opera van Donizetti, verhaalt van moord, doodslag, wraak, een wrede dictator, een onderdrukt volk en dappere opstandelingen. Maar het gaat ook over liefde. Tussen man en vrouw, maar voornamelijk tussen ouder en kind. De tiran bidt op zijn knieën voor de liefde van zijn zoon.

Het verhaal in het kort: hertog Alva, de bloederige afgezant van koning Philips, bestiert Vlaanderen met ijzeren hand. Nadat hij de graaf van Egmond heeft laten onthoofden, zweert Hélène, Egmonds dochter, wraak. Haar geliefde Henri de Bruges blijkt echter de zoon van Alva te zijn, dus als Hélène de tiran wil vermoorden, werpt hij zich tussenbeide. Henri sterft, Hélène is verbouwereerd en de naar Lissabon vertrekkende Alva is wanhopig van verdriet. Einde opera. Als het libretto u enigszins bekend voorkomt: Verdi gebruikte het ook in zijn Les vêpres siciliennes.

Donizetti componeerde de opera in 1839, bedoeld voor een opvoering in Parijs, maar het werk bleef onafgemaakt. De voornaamste reden was, om het simpel te stellen, een strijd tussen de prima donna’s.

Al een paar jaar na de dood van de componist werden er pogingen gedaan om de opera te voltooien. Men ging toen uit van de Italiaanse vertaling van het libretto. Her en der waren er opvoeringen, maar echt populair werd de opera nooit. Jammer eigenlijk, want met dit werk werd de weg geplaveid naar Verdi en zijn Don Carlo.

Opera Rara beperkt zich met deze opname tot het onafgemaakte origineel, waardoor het verhaal eindigt met de arrestatie van Henri. De rest moeten we erbij fantaseren. Of naar de opname luisteren die Dynamic live maakte tijdens de voorstellingen in Antwerpen in 2012. Daar werd de Franse versie met een door Giogio Battistelli gecompleteerde partituur op de planken gebracht (Dynamic CDS 7665/1-2).

Zoals gebruikelijk heeft het Opera Rara-team de best mogelijke krachten verzameld en het resultaat liegt er niet om: wat een productie! Met Laurent Naouri is de rol van Alva perfect bezet. Zijn bariton klinkt autoritair en bij vlagen angstaanjagend. Maar ook smekend. Je krijgt zelfs medelijden met hem.

Angela Meade is een zeer ferme Hélène. Haar coloraturen zijn stevig en secuur, maar verwacht geen flauwvallende heldin à la Lucia of Elvira. Deze dame heeft guts! Wat niet zegt dat ze niet ook fluisterend kan liefhebben. Maar wraak is haar prioriteit. Luister bijvoorbeeld naar het liefdesduet in de tweede akte (‘Ah! Oui, longtemps en silence’) en het daaropvolgende heldhaftige ‘Noble martyr de la patrie’, waarin Hélène de boventoon voert.

Michael Spyres’ Henri is, ondanks zijn heroïsche timbre, het meest softe personage. Niet qua zang – o nee, met zijn rol zet hij een nieuwe maatstaf voor belcanto in het Frans – maar wel als karakter. In de confrontatie met zijn vader laat hij zich van zijn meest gevoelige kant zien. De scéne is trouwens één van de hoogtepunten van de opera. Donizetti op zijn best. Hier had Verdi zich niet voor hoeven te schamen.

Hieronder dirigent Mark Elder over de opera:

Vorig artikel

Miricioiu: keizerin van de ZaterdagMatinee

Volgend artikel

Met brengt Madama Butterfly Live in HD

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski

6Reacties

  1. Hans van Verseveld
    29 maart 2016 at 16:52

    Basia Jaworski en ik waren samen bij de uitvoering in Antwerpen waarvan Dynamic een opname heeft gemaakt.
    Hierdoor konden we kennis maken met het compositorisch gedrocht dat meneer Battistelli meende te moeten toevoegen aan de verder prachtige uitvoering. De toevoeging van Battistelli is muzikaal zo ontwrichtend, dat het gewoon grote afbreuk doet aan de opera van Donizetti.
    Een wijs besluit van de onvolprezen Opera Rara om daar te einigen waar de componist niet verder ging met componeren. Er blijft voldoende schitterende muziek over.

  2. Maarten-Jan Dongelmans
    30 maart 2016 at 09:40

    De site van Opera Rara vermeldt het overlijden vorige week van Sir Peter Moores. Gedurende de afgelopen veertig jaar was hij de (financiele) steunpilaar achter dit opmerkelijke label. Mede dankzij Moores’ inzet groeide Opera Rara uit tot de prachtige pleitbezorger van de negentiende-eeuwse opera die het nu al jaren is. R.I.P.

  3. Stefan Caprasse
    30 maart 2016 at 13:36

    @H. Van Versevelt : OK het bij gecomponeerde deel door Battistelli week natuurlijk sterk af van de rest, maar een gedrocht zou ik het nu niet meteen noemen en het maakte de opera scenisch uitvoerbaar…
    Voor een opname gelden natuurlijk andere regels…

  4. Hans van Verseveld
    30 maart 2016 at 22:06

    Stefan, het droevige resultaatvan dat Anrwerpenslot is terug te luisteren op de Dynamic opname en het blijft een onvoorstelbare miskleun. Voordeel is wel, dat je de laatste tracks niet hoeft te luisteren!

  5. Steven SURDEL
    31 maart 2016 at 12:59

    Ik bezit het EJS-oudje op vinyl uit 1958, opgenomen tijdens een radio-uitzending in 1952, met Caterina Mancini in de rol van Amelia. De geluidskwaliteit is natuurlijk niet wat we nu gewend zijn, maar Mancini maakt alles goed (net als een andere zangeres die ik nu niet zal noemen).

  6. Stefan Caprasse
    4 april 2016 at 10:43

    @Steven: Waarom noemt U die niet?