CD-recensies

Oehms brengt orkestliederen Braunfels

Sommige componisten hebben het niet makkelijk om zich aan de vergetelheid te onttrekken. Groot is dan ook de waarde van cd-labels die hun werken weer voor het voetlicht brengen. Oehms Classics komt nu met het eerste deel van Walter Braunfels’ orkestliederen.

BraunfelsWalter Braunfels. De vraag waarom hij zo verschrikkelijk is vergeten ga ik niet eens stellen. Dat het iets met de nazi’s en de Joden te maken had, dat weet iedereen immers wel. Maar de oorlog is al zeventig jaar voorbij en Braunfels is al meer dan zestig jaar dood, en toch is zijn naam nog steeds niet daar waar het hoort te zijn: op de belangrijkste concertpodia en operabühnes.

In de jaren negentig kon je nog van een kleine revival spreken: EMI bracht zijn mysteriespel Verkündigung uit en Decca nam zijn bekendste opera Die Vögel op. Die Vögel dook later ook op in Los Angeles, waar James Conlon al jaren bezig is om ‘Entartete’ componisten ruim podium te geven. In letterlijke zin.

Super verrast en blij ben ik met de nieuwe uitgaven van de labels Capriccio en Oehms Classics. Bij Oehms is nu deel één van zijn orkestliederen uitgekomen en deel twee is al onderweg.

Het programma begint met het voorspel en de Nachtegaal-aria uit Die Vögel. Valentina Farcas zingt het hondsmoeilijke stuk met een vanzelfsprekende zekerheid en een enorme dosis tederheid.

Michael Volle weet mij bijzonder te imponeren in de Hölderlin-Gesänge en in ‘Auf ein Soldatengrab’ op een tekst van Hermann Hesse. Zijn prachtige bariton is warm en diep en zijn voordracht is indrukwekkend. Daar word ik stil van.

Het is een beetje jammer dat voor ‘Abschied vom Walde’ Klaus Florian Vogt is geëngageerd. Ik heb het een beetje gehad met zijn softe, blanke geluid. Gelukkig duurt zijn bijdrage maar vijf minuten.

Als uitsmijter krijgen we Don Juan, oftewel: variaties op de ‘champagnearia’ uit Mozarts Don Giovanni. Het is een duizelingwekkende carrousel van bekende klanken, die je naar adem doet happen. Het werk klinkt zeer filmisch en had zo uit de pen van Korngold kunnen komen. De Staatskapelle Weimar onder leiding van Hansjörg Albrecht weet er goed raad mee.

Hieronder de trailer:

Vorig artikel

Cité de l’Opera: Sondra, Kaija en Franz

Volgend artikel

ZaterdagMatinee viert kerst met El Niño

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski

4Reacties

  1. Gerard
    30 november 2016 at 17:31

    hihi leuk zoals Basia geen blad voor de mond neemt (over Vogt:-))

  2. 30 november 2016 at 21:48

    Hihi….Ja leuk…

  3. kersten
    1 december 2016 at 18:04

    Na zijn Lohengrin was hij me al gauw gaan irriteren…

  4. Maarten-Jan Dongelmans
    28 december 2016 at 17:26

    Wie in Braunfels (de componist die het ook na de oorlog in Keulen nog zwaar te verduren had) geinteresseerd is, mag niet voorbijgaan aan de fraaie nieuwe opname van zijn Grosse Messe opus 37 op Capriccio. De Berlijnse uitvoering wordt zaterdag besproken op dg.nl/luistermee.