CD-recensies

Schirmer leidt fantastische Verkündigung

Er was al een goede opname van het mysteriespel Verkündigung van Walter Braunfels, maar BR Klassik heeft er met een nieuwe uitgave nog een schepje bovenop gedaan. De vierakter komt helemaal uit de verf.

VerkündigungDe Franse dichter en toneelschrijver Paul Claudel (1868-1955) was een diepgelovige man. Vrijwel al zijn werken werden door zijn katholieke geloof geïnspireerd. Zo ook De boodschap aan Maria, waar de opera Verkündigung van Braunfels op is gebaseerd.

Violäne is verloofd met Jakobäus, maar wijst hem af: door een liefdadigheidsdaad (ze heeft een leproze gekust) is ze zelf besmet geraakt. Jakobäus trouwt met Violänes zuster Mara en als hun kind na de geboorte sterft, laat Violäne het herleven. Of eigenlijk: opnieuw geboren worden.

Het mystieke verhaal vol liefde, tragiek en opoffering ruikt sterk naar wierook en is niet wars van primaire sentimenten. Zo is de partituur van Walter Braunfels ook. Narratief en donker, want zelfs de wonderen laten weinig hoop achter. Een onvervalst mysteriespel, met veel aandacht voor het martelaarschap, maar dan wel gelardeerd met de mooiste noten, die regelrecht uit de hemel lijken te zijn neergedaald.

Verkündigung betekende mijn eerste kennismaking met de componist Braunfels. In 1994 werd het werk door EMI (nu Warner) uitgebracht. Een uitgave die mijn wereldbeeld aan het wankelen bracht. Want snappen deed ik het niet: hoe kon zo’n onvervalst meesterwerk zo lang onbekend blijven? Waarom werd het nooit uitgevoerd? Sindsdien stond Braunfels (samen met Korngold, Zemlinsky en Schreker) bovenaan mijn lijstje geliefde componisten.

De EMI-opname, met onder anderen John Bröcheler als Jakobäus, was zonder meer fantastisch, maar dat het nóg beter kan, bewijst de nieuwe uitgave van BR Klassik.

De door Ulf Schirmer gedirigeerde uitvoering werd in 2014 in München live opgenomen. Juliane Banse (Violäne) gaat totaal in haar rol op. Ze zingt zacht, wiegend en liefhebbend. Volmaakte goedheid. Janina Baechle is een goede Mara en Hanna Schwarz en Robert Holl schitteren als hun ouders.

Adrian Eröd is een veel betere Jakobäus dan Bröcheler: zijn stem is lichter en hoger, liefdevoller ook, waardoor zijn karakter aan duidelijkheid wint.

Vorig artikel

Place de l'Opera bestaat acht jaar

Volgend artikel

IVC organiseert De Stem van Bosch 2017

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski

1 Reactie

  1. Leen Roetman
    11 januari 2017 at 23:53

    Zie ook BR Klassik interview met dirigent Ulf Schirmer, en Probe https://www.br-klassik.de/video/probenstreiflicht-schirmer-braunfels100.html