Cd-zomer: Sonya Yoncheva zingt Händel
Iedere zomer eindigt de Place de l’Opera-redactie het operaseizoen met een berg onbesproken cd’s. In de serie ‘Cd-zomer’ plukken we iedere donderdag een genegeerd album uit de stapel. In aflevering 3: Sonya Yoncheva’s beeldschone album Handel.
De cd in één zin
Sopraan Sonya Yoncheva wijdt haar tweede soloalbum aan de operamuziek van Händel, begeleid door de Academia Montis Regalis onder Alessandro de Marchi. (Sony Classics 88985302932)
Hebben we inderdaad wat gemist?
Ja. Yoncheva is momenteel vooral bekend van haar geweldige vertolkingen van romantische heldinnen als Norma, Violetta, Desdemona en Mimì, maar heeft als alumna van William Christie’s Le Jardin des Voix ook veel affiniteit met het barokrepertoire, zoals ze op deze cd overtuigend demonstreert.
Plussen en minnen
+ Sonya Yoncheva’s sopraan is onweerstaanbaar. Een paar noten en ik ben verkocht. Haar instrument heeft een melancholieke kern, bestreken met een warme, glanzende laag goud. Het diepe karakter van haar stem blijft van laag tot hoog intact. Een intens genoegen om te beluisteren.
+ De cd draait om vier sterke vrouwen: Cleopatra, Agrippina, Theodora en Alcina, met aanpalende fragmenten uit Rodelinda, Rinaldo en – meer als toegift – Purcells Dido and Aeneas. Yoncheva weet hoe ze sterke vrouwen moet portretteren, zoals ze de afgelopen seizoenen met Desdemona en Norma bewees. Haar vertolkingen zijn dan ook on the money. Majesteus, sierlijk, maar ook heel emotioneel, zoals in het adembenemende ‘Ah! mio cor! schernito sei!’ uit Alcina. Ook sterke vrouwen kennen kwetsbare momenten en Yoncheva laat dat subliem horen.
+ Het past weliswaar niet bij de albumtitel Handel, maar het lamento uit Dido and Aeneas is te mooi om niet te vermelden. Yoncheva geeft een weergaloze interpretatie, in ontroering het ook al zo fraaie ‘Lascia ch’io pianga’ dat ervoor zit overtreffend.
+ Alessandro de Marchi is één van de grootste specialisten in het barokrepertoire. Met de Academia Montis Regalis tovert hij met klank en articulatie. De opening van ‘With darkness deep’ uit Theodora is verbluffend en bij de eerste maten van ‘Pensieri, voi mi tormentate’ uit Agrippina schuif je naar het puntje van je stoel.
+ Mezzosopraan Karine Deshayes levert twee prachtige bijdragen (in Rodelinda en Theodora). Haar stem is een perfecte match met die van Yoncheva. Goed gecast!
Zomertip
Diva’s als Sonya Yoncheva hebben geen zomervakantie. Ze is deze weken onder meer in Salzburg, waar ze op 13 augustus samen met Alessandro de Marchi en zijn Academia Montis Regalis een aan haar cd ontleend programma brengt. Het concert vindt plaats in de grote zaal van het Mozarteum. Zie voor meer informatie de website van de Salzburger Festspiele.
Yoncheva’s eerstvolgende geënsceneerde operaoptreden is als Élisabeth in Don Carlos bij de Opéra national de Paris van 10 tot en met 28 oktober. Het is haar roldebuut. Händel-rollen lijkt ze voorlopig (of misschien wel permanent?) niet meer op het operatoneel te zingen.
Slotnoot
Sony heeft een prachtig filmpje gemaakt om Handel te introduceren. Zie hieronder, met als bonus de opname van ‘Lascia ch’io pianga’.
5Reacties
Kan me helemaal vinden in Jordi`s lyrische beschrijving. Puur genieten. En steeds weer besef ik dat de stersopranen je tegenwoordig om de oren vliegen. Niet te vergelijken met mijn tienertijd (jaren vijftig) met `n paar handjesvol heldinnen als Callas, De los Angelos, Della Casa, Güden, Schwarzkopf, Seefried, Tebaldi. Ik weet het, Totaal Andere Tijden, maar dat de stersopranen eruit springen lijkt me een (opmerkelijk) feit. Ik wil maar zeggen: telt uw zegeningen!
@Kersten van den Berg: eigenlijk is het op vrijwel álle fronten feest, zie de mezzo’s van nu of de tenoren/bassen.
De mezzo`s schaar ik onder de sopranen, Maarten-Jan. En een feest is het zeker, al was het alleen maar door de huidige toegankelijkheid en geluidskwaliteit. In de begintijd van de tv mocht je al blij zijn als er op tweede paasdag een al dan niet nagesynchroniseerde opera te zien was, aangenomen dat je onder het zenderbereik van ARD en ZDF woonde. Ook toen voelde ik me al verwend en dat doe ik dus nog steeds!
Wat je toptenoren en -bassen betreft: naar verhouding vallen er daarvan te weinig onder mijn persoonlijke buitencategorie, maar dat is dus wellicht weer eens een kwestie van smaak. Mijn stellige bewering in bovenstaande reactie (`besef ik`) had ik dan ook al in de laatste regel tot `lijkt me` afgezwakt.
Ja die Duitse opera-uitzendingen tijdens de feestdagen: dat was wat. Over verwennen gesproken. Ik zag bij mijn oma mijn eerste opera ooit. Het was Carmen met Grace Bumbry in de titelrol en Von Karajan op de bok. Op tv, in zwart wit. En nu staat ie ruim vijftig jaar later in kleur in mijn dvd kast.
Met haar Franse album was Yoncheva mij positief opgevallen. Schitterende stem en boeiende interpretatie. Van haar live Norma was ik minder onder de indruk, interpretatief te eenzijdig. Deze Händel cd heb ik na beluistering van fragmenten en delen op Youtube in de winkel laten staan. De prachtige stem blijft, maar verder is het mij onduidelijk waarom zij zo nodig Händel moet zingen. We hebben toch heel wat boeiender Händel sopranen zou ik zeggen.