Superster in wording Yoncheva zingt Verdi
Perfect getimed tussen haar vele verschijningen in de bioscoop heeft Sony de derde solo-cd van sopraan Sonya Yoncheva uitgebracht: The Verdi Album. Onder begeleiding van het Münchner Rundfunkorchester en maestro Massimo Zanetti bekrachtigt de diva haar status als superster in wording.
Vraag operabazen naar hun verlanglijstje en dikke kans dat sopraan Sonya Yoncheva bovenaan staat. De 36-jarige schoonheid uit het Bulgaarse Plovdiv is als een komeet naar de top van de operawereld geschoten en zingt nu de ene na de andere glansrol in onder meer New York, Londen en Parijs.
Met The Verdi Album lijkt Yoncheva haar route voor de komende jaren uit te zetten. Ze begon als barokzangeres, werkte vervolgens door het gebruikelijke romantische repertoire en schakelt nu een versnelling hoger met lijvige partijen van Giuseppe Verdi, waarvan er negen op de cd te horen zijn.
Ze toont durf door een halsbreker als Abigaille uit Nabucco in haar selectie op te nemen en laat – opluchting – uitgemolken Verdi-klassiekers links liggen. In plaats daarvan trakteert ze op rariteiten uit onder meer Luisa Miller, Stiffelio en Attila.
Yoncheva’s sopraan is onweerstaanbaar. Haar instrument heeft een melancholieke kern, bestreken met een warme, glanzende laag goud. Haar volle timbre blijft van laag tot hoog intact, waarbij in het hoogste register een glimp staal doorbreekt; het soort vocale staal dat legendes als Maria Callas en Renata Scotto zo imponerend maakte.
Het ‘Ave Maria’ uit Otello brengt ze om te huilen zo mooi en ze kolkt werkelijk door ‘Tacea la notte placida’ uit Il trovatore. In de aansluitende cabaletta bewijst ze óók nog altijd lenig en licht te kunnen zingen. Als dit haar roadmap voor de toekomst is, staat de muziekwereld heel veel te wachten.
5Reacties
Die Yoncheva maakt dezelfde fouten die Elena Souliotis ook maakte in haar zeer korte carrière. Ze drukt op de stem, steunt onvoldoende en daardoor klinken veel noten een beetje geforceerd. Op deze manier duurt een carrière meestal maar heel kort. Wat ik ook erg vind is wel het feit, dat ze geluisterd heeft naar beroemde diva’s uit het recente verleden en die vervolgens gaat imiteren. Zonde en jammer is het, dat ze het fenomenale recitatief met de dubbele oktaafsprong tot de Abigaille aria uit Nabucco weglaat terwijl er ruimte genoeg was op de CD. Ook de cabaletta krijgt maar één couplet en daarmee is Verdi’s meesterlijke aria verworden tot een mislukt dingetje. Nee, geen Callas, Gencer, Price of Tebaldi, maar een niet erg gelukte poging tot Verdi-Spinto-Zang.
‘Een ster in wording’ of het zoveelste slachtoffer van roekeloze ambitie en de commercie? Toegegeven, de stem is van een uitzonderlijke kwaliteit maar om nu al aria’s op de plaat te zetten waar zij de komende tien jaar wellicht niet aan toe is geeft te denken. Triest eigenlijk dat zo’n zangeres nu al gecatapulteerd wordt naar ongewisse ‘hoogtes’ terwijl veel essentiële technische en interpretatieve tekortkomingen voor lief worden genomen. Jammer dat de foute voorbeelden van veel te snel uitgebuite zangeressen uit het verleden zoals Elena Suliotis (je hebt volkomen gelijk Hans Verseveld!) en Silvia Sass blijkbaar genegeerd worden door de ‘platenbazen’, de operahuizen en niet te vergeten een deel van het publiek wiens honger naar nieuw (sic), aardig ogend talent niet te verzadigen lijkt.
Ik moest onwillekeurig aan Giuseppina Strepponi denken bij het luisteren naar Yoncheva’s Abigaille…, ik hoop niet dat zij eindigt als de oude zangeres!
Bent U het allen eens over het schrijven in het Parool over de Nationale OPERA komend seizoen en over Mijnheer Audi.
Ja heeft toch wel de mooie opera traditie hier in Nederland vermoord.
Ga wel snel de cd van Sonya Yoncheva kopen.
Ben zeer benieuwd.
Komt deze Mevrouw nog wel in Amsterdam zingen?????
En een vraagje over Juan Diego Florez wanneer wordt zijn concert ingehaald??
@Horsmeier: het concert van Juan Diego Florez wordt helaas niet ingehaald. Er is geen nieuwe datum gevonden.
bedankt Lieneke Effern voor de reactie.
erg jammer vreemd dat er geen andere datum te vinden is.