Voor wie wil weten wat een contra-alt is
Zo onbeduidend als een nieuwe recital-cd van de contra-alt Ewa Podleś eruit ziet, zo verrassend goed is de inhoud. De stem van de Poolse is zonder twijfel uniek, terwijl het Polish Radio Symphony Orchestra hele mooie dingen laat horen onder leiding van Lukaz Borowicz.
Ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan van de faculteit recht en bestuurskunde van de universiteit van Warschau werd op 14 december 2008 een concert gegeven in de concertzaal van de National Philharmonic in Waschau.
Onder begeleiding van het Polish Radio Symphony Orchestra zong de gerenommeerde Poolse contra-alt Ewa Podleś stukken van Haydn, Rossini, Donizetti en Verdi. Het concert werd opgenomen en onlangs bracht het label DUX de opname uit in Nederland.
Het album zal in de cd-schappen al snel aan de aandacht van de liefhebber voorbijgaan, gok ik. De cover is niet zo ‘glamoures’ als de albums van hedendaagse sterren en op het voorwoord en enkele beknopte inleidingen op de verschillende stukken na is de tekst in het Pools.
Toch zou het jammer zijn als dat u van kopen zou weerhouden. Voor hen die onbekend zijn met het fenomeen contra-alt is Podleś een fraaie kennismaking. Je zal je verbazen over de enorme diepte in haar stem. Ze is soms net een tenor, en dan een hele ‘baritonale’. Dat terwijl ze ook de hoogte gemakkelijk aankan.
Weliswaar slaat haar stem soms over en als het echt laag wordt, hoor je duidelijk verschil in klank (als een tenor die overschakelt op kopstem), maar dat maakt het niet minder spectaculair.
Ik vind ook dat Podleś veel dramatiek in haar zang weet te leggen. Niet in alle aria’s die ze zingt, maar bijvoorbeeld wel in de cantate Arianna a Naxos van Haydn, die ze zeer expressief brengt.
Over het orkest, het Polish Radio Symphony Orchestra, kan ik nog enthousiaster zijn. Onder leiding van de nog jonge dirigent Lukasz Borowicz laat het enkele zeer verfrissende stukken horen. Zo vind ik de ouverture van Il barbiere di Siviglia erg pakkend: vlot gespeeld, scherp gearticuleerd, met opwindende crescendi.
Al met al is het een hele aardige cd. En een hele originele, want zowel het gezongen repertoire als de stemsoort contra-alt kom je niet vaak in cd-vorm tegen.
2Reacties
Ewa Podles heeft op het Rossini Opera Festival in Pesaro van afgelopen zomer meegewerkt aan een Haydn-concert o.l.v. Lukasz Borowicz, waarin ze een georkestreerde versie van de cantate Arianna a Naxos heeft gezongen. Het publiek was uitzinnig van enthousiasme en wist 2 toegiften af te dwingen, t.w. “Cruda sorte…” uit “L’Italiana in Algeri” en “Chanson Espagnol” beide van Rossini.
Jordi, bedankt voor de tip. Ik koop zeker deze cd.