CD-recensies

Nieuwe cd Kaufmann: opera op z’n best

En daar is hij dan, de langverwachte nieuwe cd van Jonas Kaufmann, met als slagroom op de taart het slotduet uit Andrea Chénier, gezongen met ‘onze eigen’ Eva-Maria Westbroek. Het is een fantastisch album. Opera op z’n best.

De cd is met maar 61 minuten aan de korte kant. Op zich heb ik daar niets op tegen, zeker ook omdat de cd, naast de bekendere en minder bekende stof, ook een tweetal absolute rariteiten bevat. Van ‘Ombra di Nube’ van Refice heb zelfs ik, een doorgewinterde verismo-adept, nog nooit gehoord.

Kaufmann begint bijzonder sterk met een echte tranentrekker, ‘Giulietta, son io’ uit Giulietta e Romeo van Zandonai. De aria lijkt geschapen voor zijn prachtige stem. Hiermee kan hij laten zien waar hij over beschikt en dat is niet weinig. In sommige recensies worden hem zowat goddelijke kwaliteiten toegemeten, een omschrijving waar ik toch best een beetje huiverig voor ben, maar nu weet ik het niet zo zeker meer.

Ik heb Kaufmann nog nooit live gehoord, dus ik kan niet beoordelen hoe groot zijn stem werkelijk is en hoe hij kleurt in de zaal, maar hier naar luisterend kan ik alleen maar mijn hoofd buigen. En luisteren.

Af en toe (Pagliacci, Mefistofele) doet hij mij aan Plácido Domingo denken. Op zich merkwaardig, want hun stemmen lijken in het geheel niet op elkaar. Maar misschien is het de combinatie van zuivere lyriek met power en zeggingskracht? Ook het acteren met de stem heeft hij gemeen met de ‘grootste aller tenoren’ (de term komt van BBC Magazine).

Hij neemt je mee in het verhaal om je na afloop met tranen en verbijstering achter te laten. Een prestatie die inderdaad alleen de grootsten van de grootsten kunnen leveren, zeker als je enkel aria’s en niet de complete opera zingt.

Wat ik ook zo ontzettend mooi aan hem vind, is de warmte die hij uitstraalt. Soms voelt het gewoon als een warm bad.

En dan het orkest! Onder leiding van Antonio Pappano, die het grote gebaar niet schuwt, dompelt het Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia uit Rome je in een weelde van klank en emoties.

Zijn er dan helemaal geen minpuntjes? O ja, zeker! Niet voor alle aria’s is Kaufmanns stem geschikt. Zo zet hij het ‘Lamento di Frederico’ uit L’Arlesiana van Cilea veel te zwaar aan, waardoor zijn hoge noten wat afgeknepen klinken.

Er is ook iets raars met het duet met Eva-Maria Westbroek. Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar het klinkt alsof hun stemmen apart (en ook nog eens in aparte ruimtes) zijn opgenomen en dan aan elkaar geplakt.

Het is best zware en zeer emotionele stof, verismo, en na 61 minuten ben je echt moe, van het luisteren alleen. Maar dat geeft niet. Dit is OPERA. Op zijn best!

Vorig artikel

Jaroussky zingt Monteverdi in Amsterdam

Volgend artikel

Youtube-portret: Porgy and Bess

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski

3Reacties

  1. Francois
    9 oktober 2010 at 14:14

    Voor wie bij dit soort muziek ook beeld zou willen, kan wellicht genieten van de driedelige tv-serie ‘Opera Italia’ die Antonio Pappano voor BBC Four maakte en die afgelopen zomer is uitgezonden. Hij reist door Italie langs de locaties die horen bij de opera’s van Verdi, Puccini maar ook Monteverdi. Pappano praat met zangers als Renata Scotto Angela Gheorghiu, Roberto Alagna, Joyce DiDonato, Danielle de Niese en natuurlijk Jonas Kaufmann. In de drie delen zitten (vrij korte)fragmenten van beroemde Italiaans opera’s op locatie en in de zalen. Prachtige muziek die schitterend in beeld is gebracht.
    De uitzendingen zijn niet terug te kijken bij de BBC of in BBC I-player, maar in de nieuwsgroep alt.binaries.musci.classical staan de drie delen in goede kwaliteit avi/divx.

  2. Thea Derks
    10 oktober 2010 at 18:49

    Je maakt me heel nieuwsgierig! Klinkt als een aanwinst.

  3. bea
    11 oktober 2010 at 07:23

    een prachtige cd !!!!