Zeldzaam oratorium Massenet opgenomen
Het maar weinig opgevoerde ‘drame sacré’ Marie-Magdeleine van Jules Massenet is door Bongiovanni op cd uitgebracht. Het werk, dat bijna voor opera door zou kunnen gaan, is interessant, maar de uitvoering schiet ernstig tekort.
Massenet schreef Marie-Magdeleine toen hij als twintiger in Italië vertoefde – een tijd waarin hij meerdere religieuze werken schreef. Het werd voor het eerst opgevoerd in Parijs in 1873. Hoewel het een succes was, wordt het tegenwoordig zelden uitgevoerd.
Het ‘drame sacré’ beschrijft de laatste dagen van Jezus vanuit de ogen van Maria Magdalena. Het is losjes gebaseerd op een aantal bijbelverhalen. Naast Jezus en Maria zijn er nog solorollen voor Martha (zus van Maria) en Judas (de verrader van Jezus).
Het werk bevat fraaie koorpassages, een kleurrijke orkestpartituur en veel vocaal schoons voor de solisten. Prachtig is bijvoorbeeld het Onze Vader aan het einde van de tweede akte, waarin de (voor)zang van Jezus en een koor van discipelen op sacrale wijze met elkaar vermengen.
Het valt te prijzen dat Bongiovanni zich de tijd en moeite heeft getroost om dit werk op te nemen. Het gaat om een live-opname die op 4 oktober 2009 werd gemaakt in de Santa Maria del Fonte in Caravaggio.
Helaas kan ik vrijwel niets positiefs over de kwaliteit van de opname zeggen. Koor en orkest komen een paar keer redelijk voor de dag, maar verder komen ze op mij erg beschroomd over. Er zit veel meer kracht en expressie in het werk dan op de cd’s te horen is.
De cast is daarbij ronduit ondermaats. Ik zou me schamen om dit in de schappen te leggen. Van vertolkingen kun je amper spreken, want de karakters krijgen absoluut geen eigen gezicht. Daar is de zang van de solisten veel te beperkt voor. Jezus en Judas worden vlak en braaf gezongen en Maria en Martha bezorgen me met hun pijnlijk zware, zwabberende vibrato en gillerige, gevoelloze timbre vele ongemakkelijke luistermomenten.
Jammer. Het had mooi kunnen zijn.