Operarecensie

Ariadne in het gekkenhuis

Als één van de vijf deelnemende operahuizen aan een competitie van Mezzo Television, heeft de Baltische Opera een productie gemaakt van Richard Strauss’ Ariadne auf Naxos. De voorstelling is alle operafans én nieuwkomers zeer aan te bevelen. Het is een aantrekkelijke, nieuwe interpretatie van Strauss’ halfkomische werk.

Scène uit de productie (foto: Baltic Opera).
Scène uit de productie (foto: Baltic Opera).

Mezzo Television organiseert jaarlijks een operacompetitie voor zangers. Daarbij werkt het samen met vijf internationale operahuizen. De Baltische Opera uit Gdansk, Polen, is één van de deelnemers dit jaar. Het operahuis koos als competitieproductie voor Ariadne auf Naxos.

Regisseur Marek Weiss verplaatst de traditionele locatie van het drama naar het heden, met alle gevolgen van dien. Het oorspronkelijke verhaal vindt plaats in een salon in Wenen, begin twintigste eeuw. Een Weense edelman heeft een groep zangers bij elkaar gehaald om het drama van Ariadne uit de Griekse mythologie op te voeren. Dat gebeurt in de tweede helft van de opera.

In Gdansk is het verhaal in een psychiatrisch ziekenhuis geplaatst. De hoofdpersonen zijn personeel dan wel patiënt. Ariadne ligt te slapen en droomt over haar liefde voor Theseus. Zerbinetta arriveert en vraagt Ariadne om haar gevoelens met haar te delen, omdat alleen een vrouw die kan begrijpen.

Stukje bij beetje weten Zerbinetta en haar volgelingen – voorgesteld als doktor, verpleegsters en patiënten – Ariadne uit haar slaap te halen en haar sensualiteit aan te wakkeren. Ariadne zingt dan verrukt van de liefde.

Richard Strauss geeft in deze opera de solisten uitgebreid de mogelijkheid om hun kunnen te tonen. In Gdansk maken drie vrouwenstemmen de grootste indruk. Ariana Chris als de componist, Aleksandra Buczek als Zerbinetta en Katarzyna Holysz als Ariadne.

Chris toont zich een zeer dynamische sopraan, met een erg enthousiaste ‘band’ met haar rol. Buczek, de personificatie van de vrouwelijke seksualiteit, combineert hoog vocaal niveau – met name in de coloratuuraria ‘Grossmachtige Prinzessin, wer verstund nicht’ – met erg beweeglijk acteerwerk. Holysz levert eveneens een uitstekende bijdrage als de titelheldin van de opera.

Een speciaal compliment verdienen de zangers die de dansscènes verzorgen: puur entertainment in contrast met de pijn van Ariadne.

José Maria Florêncio dirigeert de muziek grandioos, steeds verder de spanning opvoerend. Lof verdienen daarbij ook alle leden van het orkest van de Baltische Opera.

De productie van Ariadne auf Naxos wordt op 9 november om 20.30 uur en op 11 november om 10.00 uur uitgezongen op Mezzo Television.

Andrzej Orlowski gaat regelmatig verslag doen van interessante operaproducties in Gdansk. Orlowski woont in Sopot, Polen, en is ‘Professor of Acoustics’ aan de technische universiteit van Gdansk.

Vorig artikel

Fleming is mooi, misschien een beetje te?

Volgend artikel

Reisopera zet Haydn in het zonnetje

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.