DNO-studio bewijst kwaliteit in Matrimonio
Jong zangtalent kan sinds dit seizoen een soort traineeship opera volgen bij De Nationale Opera (DNO). Met Il matrimonio segreto laten de studioleden zien wat ze in huis hebben. Dat blijkt nogal wat te zijn. De première op dinsdagavond liet zes uitmuntende jonge zangers zien, die niet alleen de muziek, maar ook de komedie uitstekend beheersten.
Alles klopt aan deze voorstelling, een herneming van de Opera Forward-productie uit 2016 van Monique Wagemakers. De regisseur zet de komedie in een groothandel voor bruidsjurken, wat een speels en kleurrijk beeld geeft. Ook de ‘dit is de pruikentijd’-kostuums van Federica Miani werken erg goed. Bij de jonge cast slaagt iedere grap en belangrijker nog: het enthousiasme spat ervan af. De première werd dan ook zeer enthousiast ontvangen door het publiek.
Julietta Aleksanyan is een goede, brutale Carolina, die zoals de titel zegt stiekem in het huwelijk is getreden. Zij imponeert met coloraturen en ander muzikaal gekwetter. Overtuigend als haar zusje Elisetta is Verity Wingate. Zij brengt alles te berde wat de rol nodig heeft en is ook vocaal sterk. Polly Leech is als beider tante heerlijk theatraal en begrijpt perfect wat haar rol nodig heeft.
De heren zijn net zo goed gecast. Lucas van Lierop past zijn tenor prima aan het genre aan; het robuuste zit er nog in, maar tegelijk weet hij een bepaalde glans aan zijn stem te geven die de muziek van Domenica Cimarosa nodig heeft. Martin Mkhize zingt prima als ijdele graaf en is heel vermakelijk met alle komische nuances die hij zijn rol geeft.
De vader van de zusjes wordt gespeeld door Cody Quattlebaum. Hij begrijpt zijn rol van dovige, oude vrek door en door; geen moment zien we dat hij in werkelijkheid zo’n dertig jaar jonger dan zijn personage is.
Met deze cast volgen de hoogtepunten elkaar op: de aria buffa ‘Udite, tutte udite’, het terzet ‘Le faccio un inchino’, het kwartet ‘Sento in petto un freddo gelo’ en ga zo maar door. Ook in de bak is men enthousiast. Gianluca Capuano begeleidt met zichtbaar plezier het Orkest van de Achttiende Eeuw, terwijl achter het (andere) klavecimbel Erik Garcia, ook lid van de studio, zit.
In het programmaboekje wordt Rosemary Joshua, de artistiek leider van De Nationale Opera Studio, geïnterviewd. Zich enigszins indekkend zegt ze: “Ze zijn er nog niet, maar ze zijn goed onderweg.” Na het zien van Il matrimonio segreto blijkt deze opmerking volkomen overbodig.
Il matrimonio segreto is alleen vanavond (26 juni) nog te zien. Grijp uw kans!
Zie voor meer informatie de website van De Nationale Opera. Lees ook onze portrettenserie over de leden van de studio.
1 Reactie
Beste collega, mooie recensie. Hoorde u verschil in kwaliteit tussen de diverse zangers? Wij zagen het zo:
http://operagazet.be/recensies/recensies-2018-2019/nl/amsterdam-il-matrimonio-segreto/