Operarecensie

Een sexy Zauberflöte in Gdansk

Het operahuis van Gdansk heeft een productie van Die Zauberflöte op het toneel gezet waarin seksuele driften en de hang naar vrijheid en liefde centraal staan. Muzikaal krijgt de productie een uitmuntende ondergrond door de directie van José Maria Florêncio.

Die Zauberflöte is de laatste opera die Wolfgang Amadeus Mozart componeerde op een libretto van de Beierse vrijmetselaar Emanuel Schikaneder. De opera ging in Wenen in première in september 1791 en werd een groot succes.

De eerste scène in Die Zauberflöte (foto: Baltische Opera Gdansk).

Regisseur Marek Weiss neemt in de nieuwe productie voor de Baltische Opera Gdansk als uitgangspunt dat seksuele instincten de belangrijkste basis zijn van menselijk gedrag. Dat is bijvoorbeeld in de eerste scène duidelijk te zien, als de slapende Tamino een opwindende werking op de drie vrouwen heeft (zie foto).

Ondanks de gecompliceerde filosofie achter het libretto voorziet Weiss het spektakel van de duidelijke aanwijzing dat de grootste mensenlijke waarden vrijheid en liefde zijn, waarbij veel moeilijkheden overwonnen moeten worden om beide te verkrijgen. Niets is simpel en niemand heeft het monopolie om de juiste route in het leven vast te leggen.

Dit idee wordt prachtig ondersteund door de decors (Hanna Szymczak) en de computerprojecties (Marek Zygmunt).

Muzikaal staat de opera in hoog aanzien en dat wordt bevestigd in de productie in Gdansk. Het meest indrukwekkend zijn Edyta Piasecka als de koningin van de nacht – vooral in haar beroemde coloratuuraria ‘O zittre nicht, mein liebe sohn’ – en Mikolaj Zalasinski (Papageno) en Julia Iwaszkiewicz (Papagena) in hun duet ‘Papageno, Papagena’.

De muziek wordt grandioos geleid door dirigent José Maria Florêncio, die zo een perfecte ondergrond geeft voor de actie op het toneel.

Het koor is op z’n best in de tweede akte, tijdens de vrijmetselaarsceremonies. Het ballet is vooral ondersteunend aanwezig op de achtergrond van de dynamische scènes.

Andrzej Orlowski doet regelmatig verslag van interessante operaproducties in Gdansk. Orlowski woont in Sopot, Polen, en is ‘Professor of Acoustics’ aan de technische universiteit van Gdansk.

Vorig artikel

Opera Moldavië tourt met requiem Mozart

Volgend artikel

Unieke stem Maniaci overtuigt met mate

De auteur

Andrzej Orlowski

Andrzej Orlowski