Recensies

Turandot in Verona: moeilijk

Luisteren en kijken naar wellicht de laatste opname van de onlangs verongelukte Salvatore Licitra valt zwaar. De productie van Turandot door Franco Zefirelli werd opgenomen in de zomer van 2010 in Verona.

Moeilijk.

Ik kijk en luister naar Salvatore Licitra en kan mijn tranen niet bedwingen. Hij is nooit mijn geliefde tenor geweest, maar, met de wetenschap dat je kijkt en luistert naar wat waarschijnlijk zijn allerlaatste opname is geweest (in september 2011 kreeg hij een dodelijk ongeluk op zijn geboorte eiland, Sicilië), maakt het beoordelen, laat staan “genieten” zeer lastig.

En wat moet ik over de productie zelf vertellen? Het is een goede oude Zefirelli, met alles erop en eraan, al verandert hij her en der wat. Maar de sfeer in Verona is om jaloers op te zijn, zo mooi. De maan is verlicht en je waant je midden in een sprookje. Bovendien: zelfs al vindt je zijn realistische aanpak en de larger-than-life- decors iets te ….

Een ding kan je hem niet ontzeggen: zijn personenregie is to the point en de interactie is bij hem ook altijd perfect getimed. De beelden zijn ontegenzeggelijk prachtig en het blijft een fascinerend spektakel, zeker als je daar gevoelig voor bent.

De uitvoering?

Maria Guleghina is tegenwoordig de allerheersende Turandot en zij doet het zonder meer goed, maar ook zij is een dagje ouder geworden en er is een soort routine in haar stem en voordracht geslopen. Ik hoor ook een rafelig randje in haar hoogte.

Luiz-Ottavio Faria is een zeer ontroerende Timur en Tamar Iveri een mooie, maar niet een echt memorabele Liu.

Moeilijk.

Turandot – Giacomo Puccini,  Uitgevoerd door Coro e Orchestra dell’Arena di Verona onder leiding van Giuliano Carella

Regie: Franco Zefirelli

Solisten: Maria Guleghina, Salvatore Licitra, Tamar Iveri, Luiz-Ottavio Faria e.a

Uitgever: BelAir BAC066

Vorig artikel

Vooruitkijken in 2012

Volgend artikel

Barihunk klinkt als een klok

De auteur

Basia Jaworski

Basia Jaworski